Preskočiť na hlavný obsah

Prispejem viac peňazí, keď som sám alebo s inými?

Určite ste sa už v živote zaoberali otázkou, či daný projekt spravíte sami alebo využijete niekoho pomoc. Pravdaže, každá z týchto možností má svoje pre a proti, no napriek tomu preferujete jednu z nich o trochu viac. Myslíte si, že by sa vaše rozhodnutie zmenilo, pokiaľ by sa jednalo o rizikovú situáciu?

Pokiaľ sa rozhodneme pre spoluprácu, dôvodom môže byť jednostranný motív, ako napríklad altruizmus, averzia alebo podmienená spolupráca. Druhý motív vyjadruje viacnásobná motivácia, ktorá predstavuje napríklad recipročné správanie (Yamakawa, Okano, Saijo, 2015).  Iný pohľad na výber kooperatívneho správania je ten, že ľudia zdieľajú spoločný osud alebo cieľ, ktorý je úzko spojený so skupinovou identitou. Ale čo sa stane v situácií, pokiaľ im hrozí riziko? Na zodpovedanie tejto otázky, sa chcem oprieť o  výskum Zhanga (2019). V tomto výskume zisťoval, či spoločný osud spôsobený zdieľaným rizikom môže podporiť spoluprácu pri poskytovaní verejných statkov . Zjednodušene povedané, skúmal, nakoľko sú ochotní prispieť ľudia, ktorí sú vystavení tomu istému riziku verzus tí, ktorí prežívajú riziko nezávisle od ostatných v skupine.

Ukázalo sa, že členovia skupiny, ktorí zdieľajú ten istý osud, sú ochotnejší prispieť, ako tí, ktorí čelia riziku samy. Taktiež, ak je presvedčenie členov skupiny o príspevku ostatných do verejných statkov totožné s realitou, prispievajú celkovo ako skupina viac. Tento jav môžeme vysvetliť tým, že my ľudia sme podmienečnými spolupracovníkmi, ktorí preukazujú recipročné preferencie. Teda pokiaľ predpokladám, že ostatní členovia skupiny prispejú určitú sumu, prispôsobujem tejto sume aj svoj príspevok. Pokiaľ bol môj odhad príliš vysoký, v následnom príspevku sa rozhodnem prispieť menej aj ja. Dôvodom je to že chceme chceme byť tímoví hráči, a okrem toho, v konečnom dôsledku náš príspevok ovplyvní aj nás. V opačnom prípade, ľudia, ktorí sa museli spoľahnúť samy na seba zažívali väčšie riziko  , keďže spolupráca s nezávislým rizikom je nákladnejšia, a preto prispievali menej (Zhang, 2019). 

Čo si myslíte, že bude ľudí viac motivovať, aby prispievali do verejných statkov: odmena alebo trest? Ak ste si mysleli odmena, vybrali ste správnu odpoveď. V prípade odmeny sa ľudia rozhodnú prispievať viac, čím sa zvýši aj ich návratnosť, avšak trest nemá žiaden vplyv na prispievanie. Takže pokiaľ chcete ľudí efektívne motivovať a vidieť očakávané výsledky, vyberte si odmenu ako motivačný nástroj (Rand, Dreber, Ellingsen, Fudenberg, Nowak, 2009).

A čo z toho všetkého vyplýva? Pokiaľ sme v skupine ľudí, ktorí prežívajú rovnaké rizikové situácie ako my, sme ochotní prispieť viac, ako keby sme čelili problému samy. Vysvetlením je to, že nechceme vyčnievať z radu, cítime sa ako členovia tímu, a teda istým spôsobom považujeme naše správanie za férové voči ostatným. Okrem podpory zo strany kolektívu je pre nás motiváciou aj nádej na odmenu. Je ľahšie čeliť problému v skupine ľudí, pretože vieme, že v tom nie sme sami.

Autorka: Mária Bordáčová

Zdroje:
Rand, D. G., Dreber, A., Ellingsen, T., Fudenberg, D., & Nowak, M. A. (2009). Positive Interactions Promote Public Cooperation. Science, 325(5945), 1272–1275. doi:10.1126/science.1177418 
Yamakawa, T., Okano, Y., & Saijo, T. (2015). Detecting motives for cooperation in public goods experiments. Experimental Economics, 19(2), 500–512. doi:10.1007/s10683-015-9451-2 
Zhang, H. (2019). Common fate motivates cooperation: The influence of risks on contributions to public goods. Journal of Economic Psychology, 70, 12–21. doi:10.1016/j.joep.2018.10.012

Obrázky dostupné na:

Komentáre

  1. Dávám přednost práci s instaforex review protože poskytuje širokou škálu služeb pro všechny, bez ohledu na to, zda jste začátečník nebo zkušený uživatel.

    OdpovedaťOdstrániť

Zverejnenie komentára

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Alkohol NIE, radšej knihu! .. Či naopak?

Neverím, že ste v priebehu dospievania aspoň raz nečelili vyrývačnej otázke rodičov, typu: „Máš málo peňazí, keď si kupuješ také somariny?“ Ako ale odpovedať? Napríklad takto: „Tak moja nová špirála mesačne je hlúposť, ale ďalšia orchidea k tým desiatim, čo už máš v okne, to je iné.“? Je pravda taká, že každý jednoducho túži po niečom inom? V čom sa teda produkty odlišujú, a prečo sa nevieme vždy zhodnúť na ich príťažlivosti? Možno ste už počuli o osobnostných charakteristikách Big Five: extraverzia, svedomitosť, prívetivosť, neuroticizmus a otvorenosť voči skúsenostiam. Vnímať ľudí napr. ako poctivých, spoločenských či dobrodružných je bežné. Počuli ste už ale o svedomitom produkte? Matz a kol. (2016) vytvorili unikátny koncept, v ktorom dané osobnostné črty nemajú len ľudia, ale aj produkty, ktoré kupujeme! A je to práve zhoda medzi našou osobnosťou a črtami tovarov, ktorá spôsobuje, že si najviac vyberáme práve tie. Ak ste otvorení skúsenostiam, láka vás napr. umenie,

Hovoria činy hlasnejšie ako slová?

Hovoria č iny hlasnejšie ako slová? „Činy hovoria hlasnejšie ako slová.“ Na prvý pohľad to môže byť mätúce, pretože skutky nemôžu skutočne hovoriť. Akcie nemajú ústa, preto nemôžu nič povedať. Čo to vlastne znamená? V tomto výraze sú činy dôležitejšie ako slová. Alebo skôr to, čo niekto robí, má väčšiu hodnotu ako to, čo niekto hovorí. Veľakrát v jeden deň sme konfrontovaní s výberom, križovatkou, to zahŕňa náš rodinný život, vzťahy, prácu, dopravnú situáciu a všetko medzi tým. Často vieme, čo je potrebné urobiť, ale napriek tomu sa často rozhodneme urobiť druhú vec a dať ostatným svoje vlastné. A nie sme ani deti, sme dospelí, ktorí by mali vedieť, čo je správne robiť. Je smutné, že dnešný svet je posiaty ľuďmi, ktorí hovoria, že niečo urobia a potom sa rozhodnú urobiť čo chcú. Hovoria tak sväto, kritizujú ostatných za to, že „nie sú tak dobrý ako sú“, a napriek tomu robia veci často inak. Činy zobrazujú charakter a osobnosť osoby. To, čo niekto robí a ako sa v tejt

ZA PENIAZE SI LÁSKU NEKÚPIŠ, ALEBO MOŽNO AJ ÁNO?

Staré známe porekadlo, ale je to skutočne tak? Sú peniaze naozaj to, čo určuje našu hodnotu? Ako sami pristupujeme k sebe alebo k ostatným ľuďom? Skús sa zamyslieť sám nad tým, aké sú tvoje ciele a ašpirácie. Asi sa zhodneme na tom, že by si chcel mať niekde v blízkej budúcnosti dobre platenú prácu, byt, auto alebo nepozerať v obchode na cenovky. Viem, zniem ako Renton z Trainspottingu.     Ale reálne, keď si v duchu predstavíš boháča, tak aké charakteristické črty mu najčastejšie pripíšeš? Samozrejme veľa peňazí nie je vlastnosť, ani jachta, ani manželka, ani milenka, ani milenkina milenka.   Ak si ho predstavíš ako osobu, ktorá je sebavedomá/ľúbivá, (možno) vzdelaná s vecami pod kontrolou. (Inak povedané multitalentovaný čávo, alebo pre gender korektnosť multitalentovaná čaja.) Tak si tipol správne, presne toto sú atribúty „bohatšej“ časti našej populácie podľa De Arauja a Lagosa (2012). Boli skôr lóve alebo to, že sa ľúbime (možno takí, akí sme)? Nad niečím podobným
Čo nás vedie k daňovej poslušnosti alebo naopak k obchádzaniu daní? Stredobodom teórií sústrediacich sa na daňové chovanie boli vždy prípady daňových únikov. Vo všeobecnosti ľudia majú tendenciu nepúšťať majetok z rúk, a nie je to inak ani v prípade daní. Ak bola možnosť sa vyhnúť sa daniam, tak ju ľudia začali hľadať, tak vlády museli stanoviť rôzne opatrenia aby zabránili daňovým únikom. Podľa P. JIMENEZ a G.S. IYERA (2016) medzi najčastejšie snahy každej vlády patria zvyšovanie rizika odhaľovania daňových únikov a sprísňovanie trestov za neposlušnosť. Je dôležitý vzťah občanov s vládou, ak vláde ľudia dôverujú tak to má pozitívny vplyv na daňovú poslušnosť. Vo výskume vo USA P. JIMENEZ a G.S. IYERA (2016) zistili že sociálne normy majú veľký vplyv na personálne normy občanov. Pojem personálna norma značí morálny kódex a očakávania človeka a práve personálne normy poukazujú koreláciu s dôverou ku vláde, teda to znamená že zmenou sociálnych noriem, sa dajú ovplyvniť perso

Najprv práca, potom pláca?

Už ste niekedy dostali návrh, aby ste vyvinuli auto, ktoré bude šoférovať samo? Nie, nemyslím to nezničiteľné a hovoriace auto z osemdesiatych rokov, ktoré každý pozná pod menom KITT. V roku 2004 vyhlásila agentúra DARPA súťaž a ponúkla 1 milión dolárov tomu, kto zostrojí samoriadiace auto. Podmienkou bolo, aby dokázalo prejsť cez Mohavskú púšť viac ako 200 kilometrov. Táto súťaž je jedna z mnohých príkladov tkzv. ceny za inováciu. Sú to jednoducho výzvy, ktoré stanovujú nejaký cieľ a za splnenie cieľa ponúkajú finančnú odmenu. Avšak môže sa stať, že inovátor dokončí projekt, ale odmenu za to nedostane. Objavuje sa tu problém so záväzkom . Kým inovátor dokončí projekt, social planner (v ekonómii človek, ktorý má rozhodovaciu právomoc) môže finančné prostriedky, ktoré mali patriť jemu, presunúť na alternatívne projekty. Najznámejší príklad, ktorý opisuje tento problém so záväzkom, je príbeh hodinára Johna Harrisona. Britská vláda vypísala odmenu dvadsaťtisíc libier tomu