Ovplyvňuje naša skupinová identita naše sklony k podvádzaniu pri súťaži, alebo ide len o nepodmienečnú túžbu vyhrať? Výskumníci Bernistant a Villeval vysvetľujú tento vzťah experimentom.
Asociácia
certifikovaných vyšetrovateľov podvodov (ďalej ACFE; originál Association of Certified Fraud Examiners)
odhaduje, že medzi Januárom 2014 až Októbrom 2015 prišli organizácie vďaka
neetickému správaniu v organizáciách o zhruba US $6,3
miliárd na základe 2410 prípadov pracovných podvodov zaregistrovaných
v tomto období (ACFE, 2016). Pracovný podvod je istou formou pohromy, ak
je odhalený, pre každú organizáciu, v ktorej nastane, nakoľko môže zničiť
reputáciu a dôveryhodnosť firmy (Bernistant, Villeval, 2019).
Prevalencia
neetického správania v súťaživých podmienkach sa stupňuje od intenzity
súťaživosti alebo je výsledkom predošlého súťaženia (Bernistant, Villeval,
2019). Mimo týchto environmentálnych faktorov, podľa autorov zohráva úlohu
predošlá spojitosť medzi súťažiacimi. Napríklad, zamestnanec súťažiaci
o povýšenie proti kolegovi zo svojho tímu sa menej pravdepodobne bude
správať neeticky, ako naopak pri súťaži o povýšenie proti členovi iného,
vzdialenejšieho tímu alebo skupiny.
Podľa
Galperin a kol. je veľmi významný rozdiel v statusoch v zmysle
hierarchie spoločnosti, čo ovplyvňuje etickosť správania. Argumentujú tým, že
rozdiel v statusoch v organizáciách vytvára izoláciu, ktorá iniciuje
aktiváciu „vysoko statusovej skupinovej identity“ ktorej výsledkom je zníženie
senzitivity k potrebám out-group (vonkajšej skupiny, inej ako ich
vlastnej) a tým sa zmenšuje u týchto pracovníkov motivácia
k seba regulácií etického rozhodovania sa.
Hlavnou
myšlienkou autorov tejto práce bolo identifikovať vplyv skupinovej identity
a sociálnu vzdialenosť súťažiacich v kompetitívnych podmienkach na
ich tendenciu k neetickému správaniu.
Participanti
tohto experimentu mali reportovať čísla, ako ich skóre z testu
a taktiež oponentove ktoré dostali, plus číslo ktoré im bolo náhodne
vygenerované, pričom sa neskúmalo to, aké číslo im vygenerovalo, ale to, ktoré
oznámili.
Zistenia
autorov priniesli, že menej ako polovica ľudí zúčastnených na experimente nikdy
neohlásila zlé číslo a tí ktorí klamú, robia to počas celého výskumu.
Taktiež potvrdili že sociálna dištancia v zmysle skupinovej indentity od
oponenta a spôsob oznamovania čísel zvyšovali tendenciu podvádzať na
zvýšenie (svojej) šance na úspech. Ďalším zistením bolo, že participanti, ktorý
podvádzali, rovnako znižovali výsledky oponentov ako zvyšovali tie svoje.
Vychádzali z teórie, že skupinová identita nemá systematický efekt na
kontext, pretože je to heuristika viac ako sociálna preferencia alebo norma (Guala,
Filippin 2017), čo dokázali v experimente, a interpretujú to ako kontext opakovanej
kompetície, v ktorom je chuť zvíťaziť vyššia, ako afiliácia k nejakej
skupine.
Autor: Tomáš Hajduch
Zdroje
ACFE.,
(2016). Report to the nations on occupational fraud and abuse. Technical
report.
Bernistant,
J., Villeval, M.J. (2019) Unethical behavior and group identity in contests.
Journal of Economic Psychology, 72 (2019), 128-155
Galperin,
B.L., Bennett, R.J., Aquino K. (2010). Status Differentiation of the Protean
Self: A Social-Congitive Model of Unethical Behavior in Organizations.
Journal of Business Ethics 98 (2011), 407-424
Guala,
F., Filipin, A. (2017). The Effect of group identity on distributive choice:
Social preference or heuristic? Economic Journal, 127(602), 1047-1068
Komentáre
Zverejnenie komentára