Neverím, že ste
v priebehu dospievania aspoň raz nečelili vyrývačnej otázke rodičov, typu:
„Máš málo peňazí, keď si kupuješ také somariny?“
„Máš málo peňazí, keď si kupuješ také somariny?“
Ako ale odpovedať? Napríklad takto:
„Tak moja nová špirála mesačne je hlúposť, ale ďalšia orchidea k tým desiatim,
čo už máš v okne, to je iné.“? Je pravda taká, že každý jednoducho túži po
niečom inom? V čom sa teda produkty odlišujú, a prečo sa nevieme vždy
zhodnúť na ich príťažlivosti?
Možno ste už počuli o
osobnostných charakteristikách Big Five: extraverzia, svedomitosť,
prívetivosť, neuroticizmus a otvorenosť voči skúsenostiam. Vnímať ľudí napr.
ako poctivých, spoločenských či dobrodružných je bežné. Počuli ste už ale
o svedomitom produkte? Matz a kol. (2016) vytvorili unikátny koncept,
v ktorom dané osobnostné črty nemajú len ľudia, ale aj produkty, ktoré
kupujeme! A je to práve zhoda medzi našou osobnosťou a črtami tovarov,
ktorá spôsobuje, že si najviac vyberáme práve tie.
Ak ste otvorení skúsenostiam,
láka vás napr. umenie, kozmetika či cestovanie. Svedomitých ľudí zaujímajú technológie
alebo zdravie, a najmenej im vadí platenie poplatkov. Extraverti obľubujú šport,
domáce zvieratká, míňanie v podnikoch atď. Prívetivosť sa zas spája napr.
s oblečením pre rodinu, kávou či záhradkárstvom. Pýtate sa, prečo je
užitočné to vedieť? Pretože nákup produktov, ktoré nám „sedia“, zvyšuje našu
životnú spokojnosť, kým opačný prípad má na ňu škodlivý vplyv! Nabudúce tak
svojho introvertného kamaráta hneď neodsúďte ako „kaziča zábavy“, keď dá prednosť
radšej knihe, než pivu s vami. Očividne len vie, ktorá investícia ho robí šťastným
(Matz et al., 2016).
Stále si hovoríte, že poznáte kamaráta,
ktorý naozaj kupuje zbytočnosti? Možno máte pravdu. Németh a Zsótér (2017)
zoskupujú 9 typov „finančných osobností“ do 3 skupín.* Prvá skupina má k peniazom
úzkostlivý a negatívny vzťah, nevedia hospodáriť so svojimi financiami,
a preto najčastejšie zápasia s dlhmi. Jedným z obsiahnutých
typov je práve „zberateľ“, ktorý si výpredajmi tvorí zásoby zbytočností.
Poznáme však aj skupinu typov, ktoré sú naopak ľahkovážne, krátkozraké
a radi sa odmeňujú nákupmi. Vo výsledku tak tiež viac minú než ušetria.
Napr. taký „žrúti“ dávajú prednosť zábave a riziku pred sporiacim účtom. Výhrou
je patriť medzi sebauvedomelé typy, ktoré si kontrolujú príjmy, stanovujú ciele
a sú obozretní pri ich dosahovaní. Prečo? Pretože práve poriadok, plán
a usilovnosť nám poskytujú mentálnu a finančnú ochranu (Németh a Zsótér, 2017).
Čo si teda treba
zapamätať? Potešte sa kúpou vecí, ktoré vám osobnostne „sedia“,
ale robte to plánovane a s patričnou obozretnosťou.
ale robte to plánovane a s patričnou obozretnosťou.
Veronika Hrapková
*pozn. autorky: Všetky typy osobností môžete nájsť opísané v danej štúdii.
Referencie:
Németh, E., & Zsótér, B. (2017). Personality, Attitude
and Behavioural Components of Financial Literacy: A Comparative Analysis. Journal of Economics and Behavioral Studies,
9(2), 46-57.
Matz, S. C., Gladstone, J. J., & Stillwell, D. (2016).
Money Buys Happiness When Spending Fits Our Personality. Psychological Science, 27(5), 715–725.
Obrázok stiahnutý z: https://bit.ly/2G2lJT4
Komentáre
Zverejnenie komentára