Väčšina ľudí verí tomu, že ak niečo stojí viac, je to kvalitnejšie a lepšie v porovnaní s tým čo stojí menej. Ako je tomu pri liečivách a liekoch? Môžeme veriť lacnejším liekom alebo je to len marketingový a ekonomický ťah?
Celý
tento príspevok, ktorý ste si práve otvorili vám ponúkne pohľad na originálne
lieky plus generické lieky a zotrvačnosť pri ich výbere. Určite nie každý
z nás pozná pojem generický liek a tak si ho na úvod vysvetlíme. Podľa
štátneho ústavu pre kontrolu liečiv je generický liek (generiká) taký liek obsahujúci liečivá, ktoré nie sú
chránené patentom. Tieto lieky sú rovnako účinné ako originálne lieky, sú však
oveľa lacnejšie. Preto ak chcete ušetriť v lekárni za lieky, pýtajte si
generiká. Je už len na vás či im budete veriť alebo zostanete verní originálnym
liekom.
Tendenciu spotrebiteľov
nakupovať výrobky nazývame zotrvačnosť. Yuki Ito a kolegovia
(2020) v Japonsku sa zamerali na
bežne predávajúce lieky na zníženie cholesterolu a porovnávali situácie pred nástupom
a po nástupe generického liečiva. Zistili, že u väčšiny
stálych pacientov prevládala voľba originálneho lieku pred generickým. V ich prípade
nezohrala úlohu ani nižšia cena a prevládala zotrvačnosť
k originálu. V porovnaní
s novými pacientami, ktorý s originálnym liekom nemali skúsenosť
a vyberali si skôr generické liečivo tak zistili veľké rozdiely. Týmto chceli zistiť, kedy je ten správny čas
pre nástup generetík. Simulácie naznačovali, že, napríklad upozorňovanie
pacientov, aby prešli na lacnejšie generické lieky, môže mať významné účinky a
umožňuje pacientom optimálny výber.
Generické
alternatívy ako je už vyššie spomínané vstupujú na farmaceutický trh po
uplynutí platnosti patentu na pôvodnú značku. Firmy, ktoré vyrábajú generiká,
musia mať rovnakú kvalitu tovární ako originálne lieky. EÚ krajiny postupne
čoraz intenzívnejšie využívajú potenciál generických liekov. Dopad to bude mať
aj na ekonomiku, nakoľko cena týchto liekov je nižšia než cena originálov
(Mazag, 2006).
Nesmieme
zabúdať na to, že výroba nových liečiv, ako opisujú vo svojej práci Kriška
a Remko (2014), je veľmi náročná a môžu nastať zlyhania
a neúspechy pri klinických skúškach od ktorých sa odvíja nie len ekonomický
dopad ale aj bezpečnosť pacientov, ktorí dôverujú novým alternatívam.
Uvedenie
generického lieku na trh znamená tiež väčšiu súťaživosť a nižšie náklady na marketing,
čo znižuje konečnú cenu. V roku 1950 poznali len jeden liek od bolesti pod
názvom Tylenol. Dnes liek proti bolesti nájdeme v rôznych podobách, či už
originály alebo generiká (Mazag, 2006).
Podľa
PharmDr. Miroslavy Snopkovej, PhD. pacienti na Slovensku
viac dôverujú liekom, ktoré používajú dlhodobo. To znamená, že cena lieku nie
je v tomto prípade rozhodujúca, prevláda tu zotrvačnosť. Ďalším
prevládajúcim faktorom je odporúčanie lekára. V tomto prípade si pacienti
vyberú skôr overený a predpísaný liek než jeho lacnejšiu alternatívu-
generikum.
Tak
ako sa rozhodnete pri budúcom nákupe liekov vy? Zostanete verní originálu alebo
siahnete po generickej alternatíve?
Autor: Patrícia Hrobáriková
Zdroje:
Yuki Ito, Konan Hara,
Yasuki Kobayashi. 2020. The effect of inertia on brand-name versus generic drug
choices
Snopková, M. 2013. Farmakoterapia-
Originál verzus generikum, Primárny kontakt Informácie na jednom mieste,
01/2013, Health Strategies, s.r.o, ISSN 1339-5009
Kriška, Remko. 2014. Nový
liek môže zlyhať? Kedy? Ako? Zlyhanie farmakoterapie na úrovni vývoja nového
lieku, dostupné na internete: https://www.researchgate.net/profile/Milan_Remko/publication/264542101_FAILURE_OF_NEW_DRUG_WHEN_AND_HOW_FAILURE_OF_PHARMACOTHERAPY_ON_THE_LEVEL_OF_NEW_DRUG_DEVELOPMENT/links/5b9b827645851574f7c734f6/FAILURE-OF-NEW-DRUG-WHEN-AND-HOW-FAILURE-OF-PHARMACOTHERAPY-ON-THE-LEVEL-OF-NEW-DRUG-DEVELOPMENT.pdf
Szalayová A. 2011.
Generická preskripcia, Health Policy Institute 2011, ISBN 978-80-969907-9-5
Komentáre
Zverejnenie komentára