Preskočiť na hlavný obsah

VŠETCI ZA JEDNÉHO A JEDEN ZA VŠETKÝCH?


Stretli ste sa už niekedy s pojmom money manager? Správca peňazí je osoba alebo firma, ktorá spravuje portfólio cenných papierov jednotlivca alebo inštitucionálneho investora (banka, dôchodkový fond alebo poisťovňa). Kedy však takéto služby vyhľadávajú jednotlivci? Poväčšine ich k takémuto rozhodnutiu privedie jedna z nasledujúcich situácii:
-         -  radi by dosiahli finančnú nezávislosť;
-          - chceli by začať investovať, ale nevedia ako na to;
-          - jednoducho si nedokážu ustrážiť plusový pomer príjmov a výdavkov.



Profesionálny správca peňazí nedostáva provízie z transakcií, ale má zaplatené na základe percenta spravovaného majetku. Práve preto je v najlepšom záujme oboch, správcu peňazí aj klienta, aby portfólio rástlo. Môžu si však taktiež účtovať poplatok za výkonnosť (odmena za vytváranie pozitívnych výnosov). Aj toto môže byť rozhodujúci parameter, od ktorého závisí, s akým rizikom s financiami narábajú.

Na túto problematiku existuje viacero výskumov, avšak najnovšie ho obohatila dvojica autorov Füllbrunn a Luhan (2019), ktorá pomocou participantov z nemeckej univerzity Ruhr-Universität Bochum vytvorila laboratórny experiment, ktorý zisťoval, do akej miery správcovia peňazí riskujú a prečo je to vlastne tak. Podstatou experimentu bolo, že participanti dostali peniaze (9), s ktorými narábali na základe vlastných rozhodnutí v štyroch rôznych scenároch:
11)      individuálne – narábali len s vlastnými peniazmi (9)
22)      za ostatných – dostali peniaze 6 „klientov“ (54€), avšak výsledok investície ich nijako pozitívne ani negatívne neovplyvnil
33)      za všetkých – situácia identická predošlej + dostali peniaze aj za seba (63€), a teda ich investície ovplyvnili
44)      bez rizika – dostali peniaze 6 „klientov“ (54€), pričom pri správnej investícii získali 5% províziu z profitu každého klienta, zatiaľ čo pri “prehre“ o nič neprišli

A čo to vlastne znamená? Finančné rozhodnutia robili participanti za ostatných s obmedzenou zodpovednosťou, aj bez nej. Bez nej (situácia 2) podstupovali menšie riziká pri investícií a narábaní s peniazmi iných, ako so svojimi. Zatiaľ čo pri rozhodovaní s obmedzenou zodpovednosťou (situácia 4) sa stal presný opak a participanti začali s financiami klientov, v porovnaní so svojimi vlastnými, podstupovať nadmerne vysoké riziká.

Z tohto nám vyplýva, že zatiaľ čo sa správcovia peňazí spočiatku snažia dosiahnuť to, čo je prospešné pre ich klientov a celkovo pri ostatných riskujú menej, zdá sa, sociálne preferencie sú zväčša vytlačené egoistickými stimulmi a toto rozhodnutie zmenia. Otázkou teda zostáva, do akej miery dokážeme ovplyvniť, s akým postojom bude narábať s vašimi financiami práve ten váš správca peňazí.

Referencie:

Charness, G., & Jackson, M. O. (2009). The role of responsibility in strategic risk-taking. Journal of Economic Behavior & Organization 69, 241–247. doi:10.1016/j.jebo.2008.10.006.

Füllbrunn, S., & Luhan, W. J. (2019). Responsibility and limited liability in decision making for others – An experimental consideration. Journal of Economic Psychology, https://doi.org/10.1016/j.joep.2019.06.009.

Pahlke, J., Strasser, S., & Vieider, F. M. (2015). Responsibility effects in decision making under risk. Journal of Risk and Uncertainty, 51(2), 125–146.

Reynolds, D. B., Joseph, J., & Sherwood, R. (2009). Risky shift versus cautious shift: Determining differences in risk taking between private and public management decision-making. Journal of Business & Economics Research, 7(1).

Autorka: Dominika Soványová

Komentáre

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Alkohol NIE, radšej knihu! .. Či naopak?

Neverím, že ste v priebehu dospievania aspoň raz nečelili vyrývačnej otázke rodičov, typu: „Máš málo peňazí, keď si kupuješ také somariny?“ Ako ale odpovedať? Napríklad takto: „Tak moja nová špirála mesačne je hlúposť, ale ďalšia orchidea k tým desiatim, čo už máš v okne, to je iné.“? Je pravda taká, že každý jednoducho túži po niečom inom? V čom sa teda produkty odlišujú, a prečo sa nevieme vždy zhodnúť na ich príťažlivosti? Možno ste už počuli o osobnostných charakteristikách Big Five: extraverzia, svedomitosť, prívetivosť, neuroticizmus a otvorenosť voči skúsenostiam. Vnímať ľudí napr. ako poctivých, spoločenských či dobrodružných je bežné. Počuli ste už ale o svedomitom produkte? Matz a kol. (2016) vytvorili unikátny koncept, v ktorom dané osobnostné črty nemajú len ľudia, ale aj produkty, ktoré kupujeme! A je to práve zhoda medzi našou osobnosťou a črtami tovarov, ktorá spôsobuje, že si najviac vyberáme práve tie. ...

PREČO PRECEŇUJEME NAŠE VLASTNÉ VECI?

Všetci máme radi svoje veci. Až natoľko, že ich hodnotu preceňujeme. Ak by sme mali predať naše staré auto, na ktorom sme chodili 10 rokov, s veľkou pravdepodobnosťou by sme ho predávali za vyššiu cenu, než za akú by ho boli ochotní ostatní kúpiť. Tento fenomén sa volá efekt vlastníctva a hovorí o tom, že vlastníci predmetu oceňujú ten istý predmet viac ako potenciálni kupujúci, iba kvôli tomu, že ho vlastnia. V originálnom experimente Kahneman a kol. (podľa Nataf & Wallsten, 2013) polovici participantov darovali šálku, kým druhej polovici šálku iba ukázali. Tých, ktorí vlastnili šálku, sa spýtali, koľko by boli ochotní prijať, aby sa vzdali šálky. Druhej polovici sa spýtali, koľko by boli ochotní zaplatiť, aby dostali rovnakú šálku. Výsledky boli prekvapujúce: minimálne sumy, ktoré boli ochotní vlastníci prijať za šálku, boli dvakrát väčšie, ako maximálne sumy, za ktoré by ju kupujúci kúpili. Tento efekt sa už mnohokrát potvrdil pri tradičných produk...

Najprv práca, potom pláca?

Už ste niekedy dostali návrh, aby ste vyvinuli auto, ktoré bude šoférovať samo? Nie, nemyslím to nezničiteľné a hovoriace auto z osemdesiatych rokov, ktoré každý pozná pod menom KITT. V roku 2004 vyhlásila agentúra DARPA súťaž a ponúkla 1 milión dolárov tomu, kto zostrojí samoriadiace auto. Podmienkou bolo, aby dokázalo prejsť cez Mohavskú púšť viac ako 200 kilometrov. Táto súťaž je jedna z mnohých príkladov tkzv. ceny za inováciu. Sú to jednoducho výzvy, ktoré stanovujú nejaký cieľ a za splnenie cieľa ponúkajú finančnú odmenu. Avšak môže sa stať, že inovátor dokončí projekt, ale odmenu za to nedostane. Objavuje sa tu problém so záväzkom . Kým inovátor dokončí projekt, social planner (v ekonómii človek, ktorý má rozhodovaciu právomoc) môže finančné prostriedky, ktoré mali patriť jemu, presunúť na alternatívne projekty. Najznámejší príklad, ktorý opisuje tento problém so záväzkom, je príbeh hodinára Johna Harrisona. Britská vláda vypísala od...

PENIAZE HÝBU SVETOM...?

Peniaze.  Pre niekoho symbol moci, prestíže, pre iného sú koreňom všetkého zla. Ľudia si uvedomujú krehkosť života a nevyhnutnosť konečnej smrti. Mení sa  pohľad ľudí na hodnotu peňazí, ak si uvedomujú bezprostrednú smrť? Sú symbolom nesmrteľnosti? Teória manažmentu terorizmu naznačuje, že úzkosť a strach zo smrti sú utlmené v peniazoch. V dnešnom svete si môžeme za peniaze kúpiť takmer všetko. Dokážu manipulovať realitu, môžu pomôcť ľuďom prekonávať strach zo smrti a poskytnúť im doslovnú ochranu. Bohatí ľudia si kupujú bodyguardov, nepriestrelné sklá, ba dokonca aj zdravotnú starostlivosť. Ľudia šetria a utrácajú peniaze z rôznych dôvodov. Nielen výdavky, ale aj šetrené peniaze môžu fungovať ako existenčná vyrovnávacia pamäť a chrániť ľudí pred úzkosťou smrti. Nápadná konzumácia i úspora pomáha ľuďom vyrovnať sa so strachom zo smrti. Účastníci štúdií, ktoré sa venujú tejto problematike,  boli požiadaní, aby si predstavi...

Nebuď baba alebo ako sa (ne)správať v podnikaní

N apriek tomu, že sa pomaly uvoľňujú jasne definované hranice rodovo stereotypného správania, ešte stále máme niektoré povolania zadefinované ako typicky ženské alebo mužské. Skúste si predstaviť povolanie, ktoré sa vám spája čisto len s jedným pohlavím. Napríklad taká učiteľka v materskej škole alebo stavbár. Súvisí to so stereotypným očakávaním správaním, ktoré definuje, že ľudia by sa mali správať v súlade so svojím pohlavím, čiže ženy srdečne a starostlivo, zatiaľ čo od mužov sa očakáva dominancia a asertivita. Keď sa   pozrieme na podnikanie, v ktorom sa dá nájsť aj nemalé množstvo úspešných žien, aj to je vnímané skôr ako „mužský svet“, v ktorom treba mať dávku asertivity, agresie či schopnosti presviedčať a riadiť ľudí. Otázkou teda je, či to majú podnikateľky ťažšie, keď sa správajú žensky alebo práve naopak, príliš mužsky a sú tak v rozpore so správaním, ktoré je od nich očakávané, Touto otázkou sa zaoberala aj štúdia autorov Balachandra, Briggs a kol. (2019), ktorá ...