Už sa Vám niekedy stalo,
že ste dostali darček a neboli ste z neho nadšený alebo sa Vám
nepáčil? Nebojte sa, nie ste sami. Ľudia sú často náchylní na egocentrickú
zaujatosť, kde vnímajú svet prostredníctvom šošoviek, ktoré sú pevne zakotvené
vo svojej vlastnej perspektíve, preferenciách a presvedčeniach. Na základe
týchto aspektov si darcovia predstavujú, že vyberajú dar sebe a nie
príjemcovi, ktorý môže s darom nakoniec skončiť nespokojný (Baskin
a kol., 2014).
Darcovstvo je
všadeprítomné. Praktizujú ho spotrebitelia každej kultúry a vedci z rôznych
odborov ho študujú už desaťročia (Belk a Coon 1993; Foa a Foa 1980). Mnoho
výskumníkov dokázalo, že pri výmene darov dochádza k chybám, no
nevysvetľujú prečo. Galak a kol. (2016) predstavujú framework, ktorý
pomáha čiastočne vysvetliť nezrovnalosti medzi darcami a príjemcami.
Aspekty daru
Aj
keď sa dary zvyčajne dávajú s najlepším úmyslom, pri ich výbere nastáva
množstvo chýb. Keď si darca vyberie darček, dúfa, že jeho príjemca bude pri
jeho otvorení oslnený. Naopak, príjemcovia sa veľmi zaujímajú o svoju schopnosť
používať alebo využívať dar a uprednostňujú realizovateľnejšie alebo
užitočnejšie dary. Ďalej si darcovia často vyberajú dary, ktoré si môžete užiť
hneď po otvorení, napríklad si vyberú kyticu ruží nad kyticou púčikov.
Príjemcovia sú však ochotní čakať na kvalitnejší darček. Taktiež poskytovatelia
uprednostňujú hmotné dary, pretože majú okamžitú užitočnosť po otvorení.
Vyhýbajú sa nemateriálnym darom, pretože v momente výmeny nevyvolávajú
silnú pozitívnu reakciu. Darujú radšej iPad alebo sveter, než lístky na športové
podujatie či príjemnú večeru.
Aspekty darcu
Darcovia
si cenia, že nevyžiadaný darček môže príjemcu prekvapiť po otvorení a
preukázať, že darca aktívne myslel na dar a hľadal ho. To znamená, že darcovia
si vyberajú nevyžiadané dary, pretože veria, že aj keď požadovaný darček jasne
zodpovedá preferenciám príjemcu, nevyžiadaný darček bude pravdepodobne viesť k
obzvlášť pozitívnej výmene darčekov. Na druhej strane príjemcovia uprednostňujú
dary, ktoré výslovne požadujú, pretože tieto dary určite zodpovedajú ich
preferenciám. Darcovia veria, že množstvo peňazí a myšlienok, ktoré vložili do
daru, hrá dôležitú úlohu pri hodnotení tohto daru príjemcom, aj keď je kvalita
daru pre príjemcu dôležitejšia.
Aspekty príjemcu
Darcovia
sa často snažia vyjadriť niečo o príjemcovi v ich výbere darčeka, vrátane ich
znalosti príjemcu a dôležitosti ich vzťahu s ním. Dávajú prednosť darom, ktoré
sú prispôsobené tak, aby odrážali príjemcu, napríklad ako darčeková karta do
obľúbeného obchodu príjemcu, zatiaľ čo príjemcovia dávajú prednosť
univerzálnejším darčekom, ako je darčeková karta Visa, ktorú je možné použiť v
akomkoľvek obchode.
Ľudia
si vymieňajú dary, aby posilnili vzťahy a navzájom sa radovali, ale nie vždy sa
podarí tieto ciele dosiahnuť. Ak dar nezodpovedá preferenciám príjemcu, môže to
potenciálne oslabiť ich vzájomný vzťah. Keďže sa darca a príjemnca môžu
líšiť v hodnotení darov je dôležité, aby sa darca zameral na príjemcovo vlastníctvo
darčekov než na ich výmenu.
Autor:
Zuzana Mokrá
Zdroje:
Baskin,
E., Wakslak, C. J., Trope, Y., & Novemsky, N. (2014). Why Feasibility
Matters More to Gift Receivers than to Givers: A Construal-Level Approach to
Gift Giving. Journal of Consumer Research, 41(1), 169–182. doi:10.1086/675737
Belk,
R. W., Coon, G. S. (1993). Gift Giving as Agapic Love: An Alternative to the
Exchange Paradigm Based on Dating Experiences. Journal of Consumer Research,
20(3), 393. doi:10.1086/209357
Foa,
E., Foa, U.G. (1980). “Resource Theory: Interpersonal Behavior as Exchange,” in
Social Exchange: Advances in Theory and Research, ed. Kenneth Gergen, Martin
Greenberg, and Richard Willis, New York: Plenum Press, 215–37. doi:
10.1007/978-1-4613-3087-5
Galak,
J., Givi, J., Williams E.F. (2016). Why certain gifts are great to give but not
to get: A framework for understanding errors in gift giving. Current Directions
in Psychological Science 25 (6), 380-385. doi.org/10.1177/0963721416656937
Obrázok
dostupný na:
Komentáre
Zverejnenie komentára