Stalo sa vám už niekedy, že ste podľahli čaru pouličného predávajúceho alebo ste uzatvorili
nevýhodné životné poistenie ? V čom spočíva umenie alebo šikovnosť týchto
ľudí a v čom naše rozhodnutie? Ako si vytvárajú prijateľné „
presvedčovacie situácie“ ? A nielen o tom sa dočítate nižšie....
Zdroj: https://www.finreport.sk/banky-a-poistovne/pre-hypoteku-sa-nerozhodujte-sami-mozete-sa-popalit/
Naše
rozhodnutia často podliehajú informáciám, ktoré dostaneme od poradcov
a môžu v sebe niesť riziko skreslenia a zaujatosti (Chakraborty
a Harbaugh, 2007, 2010). Poradcovia najprv získajú súkromné informácie
a následne sa snažia presvedčiť svojich klientov o správnosti a riešení
(Green & Stokey, 2007).Tomu hovoríme presvedčovacie situácie,
pretože poradcovia majú motív a príležitosť uviesť do omylu
pres tých, ktorí potrebujú. Nie je problém ako problém
a situácia ako situácia. Niektoré vlastnosti problému – momentu
rozhodnutia ( napr. medzi kupujúcim a ponúkajúcim) ovplyvňujú rozsah,
v akom sú rady akceptované.
Informačná
asymetria alebo nepomer
Problém
agentstva ( sprostredkovania, pozn .redaktora)
spočíva v maximalizovaní zisku. Sme náchylní dôverovať odborníkovi, ale tým riskujeme, že
(ne)zadržiavanie informácií a jeho presvedčivosť akou nám informácie
odovzdáva predávajúci majú dopad na to, ako sa v konečnom dôsledku
rozhodneme.
Čo je preukázateľnejšie, to je aj
presvedčivejšie. Čím väčšia obtiažnosť, tým menej presvedčivejšie to viem
podať.
Laughlin
(1980) chcel potvrdiť všeobecnú ideu, že protichodné záujmy skresľujú posun
informácií, ktoré nie sú verejné, čo sa považuje za dôležitý zdroj
v trhovej ekonomike. Snažil preskúmať v čom sa môžu poradcovia (
predajcovia ) líšiť. Rozlíšil typy situácií pri rozhodovaní podľa
spektra preukázateľnosti riešenia.
Poukázal na problémy s intelektuálnym
rozhodnutím (napr. matematické alebo lexikálne otázky), ktoré majú objektívne hodnotiteľné riešenia
dosiahnuté radom krokov pri posudzovaní problémov (napr. etické alebo estetické
otázky) a zvyčajne vedú k intuitívnym riešeniam, ale ostatným sa ťažko dokážu
predviesť.
Na druhej strane sa rozhodovanie líši
v tom, ako ľahko, či ťažko je určiť správne vyriešenie situácie napr. kúpa stola.
Predajcovi sa ľahšie predáva stôl alebo ponúka životné poistenie ak nám ho
demonštruje prospektom t. j. preukázateľnosť , pretože si ho vieme ľahko vybaviť.
Predajcovi sa ťažšie predáva tovar, ktorý si vieme ťažšie vybaviť, nie je
názorný.
Ak
sa skĺbia tri aspekty v jeden celok a to:
čím istejšie vystupovanie predajcu,
hĺbka jeho vedomostí o ponúkanom produkte
,
a názornosť
produktu tým naša dôvera v predajcu stúpa.
Zohľadníte
tieto tvrdenia v budúcnosti, ak vám obchodík ponúkne veľmi výhodný produkt za veľmi
výhodnú cenu ?
Autor: Lenka Šutľáková
Zdroje:
Carpentier, C., & Suret, J.-M.
(2015). Angel group members’ decision process and rejection criteria: A
longitudinal analysis. Journal of Business Venturing, 30(6),
808–821.
Green, J. R., & Stokey, N. L.
(2007). A two-person game of information transmission. Journal of Economic
Theory, 135(1), 90–104.
Chakraborty, A., & Harbaugh, R.
(2007). Comparative cheap talk. Journal of Economic Theory, 132(1),
70–94.
Laughlin, P. R. (1980). Social
combination processes of cooperative problem-solving groups on verbal
intellective tasks. In M. Fishbein (Vol. Ed.), Progress in socialpsychology:
Vol. 1, (pp. 127–155). L. Erlbaum Associates Inc.
Komentáre
Zverejnenie komentára