S rozhodovaním
prichádzame do styku každý deň. Väčšina volieb nás nijako závažne neovplyvní
a v prípade zlého rozhodnutia ich vieme ešte často zvrátiť. Niektoré
voľby majú však ďalekosiahle dôsledky. Ako napríklad pri investovaní časti svojho
majetku, výbere pracovnej ponuky, vysokej školy či investovania vlastného času
do nového projektu.
My,
ľudia, sa považujeme za mysliace bytosti, ktoré sa rozhodujú racionálne. Vôbec
nevnímame skratky, ktoré si naša myseľ tvorí, aby vygenerovala to najlepšie
rozhodnutie. Tieto skratky sú chyby v posudzovaní a v spôsobe
rozhodovania. Je teda naše najlepšie rozhodnutie pre nás objektívne to
najlepšie? Skratkami v myslení, čiže heuristikami, sa zaoberajú
behaviorálne vedy. Na základe výsledkov
„behaviorálneho rozhodovania“ môžu bádatelia predložiť ďalšie, komplexnejšie
ekonomické modely (Bačová, 2010).
Niekedy
sa totiž stáva, že ústredná investičná príležitosť sa stane viac preferovanou
ako by objektívne mala (Posavac, 2019). Ústredná investičná príležitosť môže
predstavovať akúkoľvek možnosť, ktorú osobne uprednostňujeme. Problém
s dávaním jednej alternatívy do popredia je v tom, že pokiaľ nemáme všetky
podstatné informácie k dispozícii, začne dochádzať k chybám
v posudzovaní. Urobenie čo najlepšieho výberu pre spotrebiteľa si vyžaduje
starostlivé zváženie všetkých atribútov všetkých možných alternatív, ktoré by
mohli uspokojiť potrebu (Posavac, 2002). Ale, ako vôbec dochádza
k vytvoreniu si „obľúbenca“ medzi možnosťami?
Jeden z najčastejších spôsobov je
porovnávanie jednotlivých atribútov rôznych alternatív osobitne a nie
naraz. Napríklad, v prvom fonde trojročná návratnosť 11,3% a výdavky
v pomere 0,5% môžu vyzerať oddelene ako atraktívna možnosť, ale
v porovnaní s druhým fondom s trojročnou návratnosťou 11,84%
a s výdavkami v pomere 0,17% (Posavac, 2019) sa stáva lepšou
možnosťou druhý fond. Ak na začiatku porovnáme iba prvé atribúty (návratnosťou
11,3% a 11,84%), vyjde nám ako najlepšia možnosť prvý fond. Stane sa tak
našim „obľúbencom“ a všetky ďalšie informácie budeme posudzovať cez túto
optiku.
V nasledujúcom kroku nastávajú dve
možnosti vyhľadávania ďalších informácií. Buď budeme hľadať informácie už iba
o prvom fonde s tým, že sa zameriame na jeho pozitívne stránky alebo budeme
hľadať informácie aj o zvyšných alternatívach, ale zameriame sa na ich
negatívne stránky, ktoré by ich ešte viac oddelili nášho „favorita“. Ak sa pravdepodobnosť jednej alternatívy zvýši,
stredná pravdepodobnosť iných alternatív sa musí znížiť (a naopak)
(Kardes, 2012). Je to podobné ako
posudzovanie ľudí na základe prvého dojmu. Posúdenie všetkých atribútov
všetkých alternatív naraz si vyžaduje väčšiu kognitívnu námahu ako posúdenie
jednotlivých atribútov všetkých alternatív postupne. Určite to však stojí za
výber toho skutočne najlepšieho rozhodnutia.
Referencie:
Bačová, V. (2010). Rozhodovanie a posudzovanie:
Pohľady psychológie a ekonómie. Ústav experimentálnej
psychológie SAV.
Kardes, F. R.
(2013). Journal of Consumer Psychology: Selective versus Comparative Processing
Posavac, S. S.
(2019). Journal of Economic Psychology: Premature Infatuation and Commitment
in Individual Investing Decisions
Posavac,
S. S. (2002). Journal of Consumer Psychology: The Effects of the Selective
Consideration of Alternatives on Consumer Choice and Attitude-Decision
Consistency
Komentáre
Zverejnenie komentára