Napriek tomu, že sa pomaly uvoľňujú jasne definované
hranice rodovo stereotypného správania, ešte stále máme niektoré povolania
zadefinované ako typicky ženské alebo mužské. Skúste si predstaviť povolanie, ktoré
sa vám spája čisto len s jedným pohlavím. Napríklad taká učiteľka v materskej
škole alebo stavbár. Súvisí to so stereotypným očakávaním správaním, ktoré
definuje, že ľudia by sa mali správať v súlade so svojím pohlavím, čiže ženy
srdečne a starostlivo, zatiaľ čo od mužov sa očakáva dominancia a asertivita.
Keď sa pozrieme na
podnikanie, v ktorom sa dá nájsť aj nemalé množstvo úspešných žien, aj to je
vnímané skôr ako „mužský svet“, v ktorom treba mať dávku asertivity, agresie či
schopnosti presviedčať a riadiť ľudí. Otázkou teda je, či to majú podnikateľky
ťažšie, keď sa správajú žensky alebo práve naopak, príliš mužsky a sú tak v
rozpore so správaním, ktoré je od nich očakávané,
Touto otázkou sa zaoberala aj štúdia autorov Balachandra,
Briggs a kol. (2019), ktorá skúmala rodovo stereotypné správanie, ktoré muži
alebo ženy prezentujú počas svojho pôsobenia na investorov a ako to následne
ovplyvňuje ich rozhodnutia. Pomocou video nahrávok z podnikateľskej súťaže
analyzovali minútové prejavy podnikateľov a podnikateliek, ktorí prezentovali
svoje plány a stratégie, na ktoré sa snažili získať finančné prostriedky, V
porote sedeli investori, ktorí sa mali po každej jednej prezentácií hneď
rozhodnúť či chcú o danom pláne počuť viac informácií, prípadne ho v budúcnosti
financovať. Očakávania vychádzajúce z predchádzajúcich štúdií predpokladali, že
ženy budú v nevýhode či už sa správajú žensky, alebo naopak, v nesúlade s
očakávaným správaním. Výsledky však prekvapili a táto štúdia zistila, že
investori boli zaujatí najmä voči príliš ženskému správaniu, rovnako u mužov,
ako aj u žien. Dôvodom môže byť, že takéto správanie je spájané s nedostatkom
skúseností, nepripravenosťou a neschopnosťou viesť ľudí a organizáciu.
Ďalšia štúdia (Bay, Skrede, 2018) doplňuje, že prejavovanie
správania, ktoré je kombináciou mužského a androgýneho je u podnikateľov
spájané so žiadúcimi vlastnosťami, ako napríklad vyššie sebavedomie a väčšia
sebadôvera vo vlastné schopnosti.
Ako sa teda správať či nesprávať pri interakcii s dôležitými
investormi? Ako aj výskumy poukázali, prejavovanie príliš ženského správania
určite nie je tá najvhodnejšia cesta a to platí pre obe pohlavia rovnako.
zdroj: startups.com
Julianna Lantošová
Skrede, I., Gripp Bay, M. (2018). Investigation of the
gender gap in access to equity financing [master thesis]. Norwegian University of Science and Technology.
190 p.
Balachandra, L., Briggs, T., Eddleston, K., & Brush, C.
(2019). Don’t Pitch Like a Girl!: How Gender Stereotypes Influence Investor
Decisions. Entrepreneurship Theory and
Practice, 43(1), 116–137.
Komentáre
Zverejnenie komentára