Preskočiť na hlavný obsah

Kto sa najviac bojí?



Desí ťa niekedy stav na tvojom bankovom účte? Nezúfaj, nie si v tom sám.

Peniaze hýbu našimi životmi a prinášajú nám možnosti, zážitky, splnené sny, ale taktiež obavy a strach. Veľká časť populácie vo vyspelých krajinách sa skutočne strachuje a obáva o svoje financie. Pozrime sa napríklad na Veľkú Britániu – až jedna z piatich dospelých osôb vo výskume zaoberajúcom sa financiami uviedlo, že sa utápa v strachu o svoje peniaze a dlhy (Money Advice Services, 2017).

Finančné obavy sú opakujúce sa negatívne myšlienky o vlastnej finančnej situácii. Môžu mať vážne psychické následky odrážajúce sa na našom duševnom zdravý. Nízky príjem alebo vysoká zadlženosť môžu spôsobovať psychickú nepohodu, oslabovať duševné zdravie a celkovo zhoršovať kognitívne fungovanie človeka (e.g., Fitch, Hamilton, Bassett, & Davey, 2011; Kahneman  &Deaton, 2010; Turunenetal., 2014).


V Holandsku sa témou finančných obáv zaoberali Bruijn a Antonides (2020), ktorí skúmali rolu finančných a socio-demografických determinantov týkajúcich sa finančných obáv. Zjednodušene povedané – ako  a či príjem, vek a vzdelanie vplývajú na finančné obavy a strach ľudí.

A čo zistili?

So zvyšujúcim sa príjmom klesá miera finančných obáv. Teda, ľudia s nižším príjmom sa o svoje financie obávajú viac ako tí s vyšším príjmom. Zaujímavým zistením bolo aj to, že úroveň vzdelania človeka nechráni pred strachovaním sa o jeho financie, napriek tomu, že s vyšším dosiahnutým vzdelaním by sme mohli očakávať aj vyšší príjem.

Vek v súvislosti s finančnými obavami taktiež zohráva rolu. Starší ľudia sú viac finančne vzdelaní, majú viac skúseností so svojim finančným manažmentom a taktiež sú viac finančne stabilní ako mladší ľudia.

Vrásky teda nemusia súvisieť len so starobou a mladosť s úsmevom, možno je to niekedy práve naopak J

                                                                                              Autorka: Radomíra Rajnohová

Referencie:
Fitch, C., Hamilton,S., Bassett,P., &Davey,R.(2011). The relationship between personal debt and mental health: Asystematic review. Mental Health Review Journal, 16(4), 153–166. https://doi.org/10.1108/13619321111202313.
Money Advice Services. (2017). Money on the mind: a nation feeling the cost. Retrieved August 21, 2018, from https://www.moneyadviceservice.org.uk/en/ corporate/money-on-the-mind–a-nation-feeling-the-cost/preview.

Komentáre

  1. Finančné záležitosti nás ovplyvňujú oveľa viac, ako by sme si mysleli. Peniaze skutočne dokážu kúpiť šťastie a ich nedostatok môže pokaziť náš život. Uvedomil som si to, keď som začal obchodovať. Môžem odporučiť tento instaforex review, možno vás bude zaujímať.

    OdpovedaťOdstrániť

Zverejnenie komentára

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Alkohol NIE, radšej knihu! .. Či naopak?

Neverím, že ste v priebehu dospievania aspoň raz nečelili vyrývačnej otázke rodičov, typu: „Máš málo peňazí, keď si kupuješ také somariny?“ Ako ale odpovedať? Napríklad takto: „Tak moja nová špirála mesačne je hlúposť, ale ďalšia orchidea k tým desiatim, čo už máš v okne, to je iné.“? Je pravda taká, že každý jednoducho túži po niečom inom? V čom sa teda produkty odlišujú, a prečo sa nevieme vždy zhodnúť na ich príťažlivosti? Možno ste už počuli o osobnostných charakteristikách Big Five: extraverzia, svedomitosť, prívetivosť, neuroticizmus a otvorenosť voči skúsenostiam. Vnímať ľudí napr. ako poctivých, spoločenských či dobrodružných je bežné. Počuli ste už ale o svedomitom produkte? Matz a kol. (2016) vytvorili unikátny koncept, v ktorom dané osobnostné črty nemajú len ľudia, ale aj produkty, ktoré kupujeme! A je to práve zhoda medzi našou osobnosťou a črtami tovarov, ktorá spôsobuje, že si najviac vyberáme práve tie. ...

PREČO PRECEŇUJEME NAŠE VLASTNÉ VECI?

Všetci máme radi svoje veci. Až natoľko, že ich hodnotu preceňujeme. Ak by sme mali predať naše staré auto, na ktorom sme chodili 10 rokov, s veľkou pravdepodobnosťou by sme ho predávali za vyššiu cenu, než za akú by ho boli ochotní ostatní kúpiť. Tento fenomén sa volá efekt vlastníctva a hovorí o tom, že vlastníci predmetu oceňujú ten istý predmet viac ako potenciálni kupujúci, iba kvôli tomu, že ho vlastnia. V originálnom experimente Kahneman a kol. (podľa Nataf & Wallsten, 2013) polovici participantov darovali šálku, kým druhej polovici šálku iba ukázali. Tých, ktorí vlastnili šálku, sa spýtali, koľko by boli ochotní prijať, aby sa vzdali šálky. Druhej polovici sa spýtali, koľko by boli ochotní zaplatiť, aby dostali rovnakú šálku. Výsledky boli prekvapujúce: minimálne sumy, ktoré boli ochotní vlastníci prijať za šálku, boli dvakrát väčšie, ako maximálne sumy, za ktoré by ju kupujúci kúpili. Tento efekt sa už mnohokrát potvrdil pri tradičných produk...

Najprv práca, potom pláca?

Už ste niekedy dostali návrh, aby ste vyvinuli auto, ktoré bude šoférovať samo? Nie, nemyslím to nezničiteľné a hovoriace auto z osemdesiatych rokov, ktoré každý pozná pod menom KITT. V roku 2004 vyhlásila agentúra DARPA súťaž a ponúkla 1 milión dolárov tomu, kto zostrojí samoriadiace auto. Podmienkou bolo, aby dokázalo prejsť cez Mohavskú púšť viac ako 200 kilometrov. Táto súťaž je jedna z mnohých príkladov tkzv. ceny za inováciu. Sú to jednoducho výzvy, ktoré stanovujú nejaký cieľ a za splnenie cieľa ponúkajú finančnú odmenu. Avšak môže sa stať, že inovátor dokončí projekt, ale odmenu za to nedostane. Objavuje sa tu problém so záväzkom . Kým inovátor dokončí projekt, social planner (v ekonómii človek, ktorý má rozhodovaciu právomoc) môže finančné prostriedky, ktoré mali patriť jemu, presunúť na alternatívne projekty. Najznámejší príklad, ktorý opisuje tento problém so záväzkom, je príbeh hodinára Johna Harrisona. Britská vláda vypísala od...

PENIAZE HÝBU SVETOM...?

Peniaze.  Pre niekoho symbol moci, prestíže, pre iného sú koreňom všetkého zla. Ľudia si uvedomujú krehkosť života a nevyhnutnosť konečnej smrti. Mení sa  pohľad ľudí na hodnotu peňazí, ak si uvedomujú bezprostrednú smrť? Sú symbolom nesmrteľnosti? Teória manažmentu terorizmu naznačuje, že úzkosť a strach zo smrti sú utlmené v peniazoch. V dnešnom svete si môžeme za peniaze kúpiť takmer všetko. Dokážu manipulovať realitu, môžu pomôcť ľuďom prekonávať strach zo smrti a poskytnúť im doslovnú ochranu. Bohatí ľudia si kupujú bodyguardov, nepriestrelné sklá, ba dokonca aj zdravotnú starostlivosť. Ľudia šetria a utrácajú peniaze z rôznych dôvodov. Nielen výdavky, ale aj šetrené peniaze môžu fungovať ako existenčná vyrovnávacia pamäť a chrániť ľudí pred úzkosťou smrti. Nápadná konzumácia i úspora pomáha ľuďom vyrovnať sa so strachom zo smrti. Účastníci štúdií, ktoré sa venujú tejto problematike,  boli požiadaní, aby si predstavi...

Nebuď baba alebo ako sa (ne)správať v podnikaní

N apriek tomu, že sa pomaly uvoľňujú jasne definované hranice rodovo stereotypného správania, ešte stále máme niektoré povolania zadefinované ako typicky ženské alebo mužské. Skúste si predstaviť povolanie, ktoré sa vám spája čisto len s jedným pohlavím. Napríklad taká učiteľka v materskej škole alebo stavbár. Súvisí to so stereotypným očakávaním správaním, ktoré definuje, že ľudia by sa mali správať v súlade so svojím pohlavím, čiže ženy srdečne a starostlivo, zatiaľ čo od mužov sa očakáva dominancia a asertivita. Keď sa   pozrieme na podnikanie, v ktorom sa dá nájsť aj nemalé množstvo úspešných žien, aj to je vnímané skôr ako „mužský svet“, v ktorom treba mať dávku asertivity, agresie či schopnosti presviedčať a riadiť ľudí. Otázkou teda je, či to majú podnikateľky ťažšie, keď sa správajú žensky alebo práve naopak, príliš mužsky a sú tak v rozpore so správaním, ktoré je od nich očakávané, Touto otázkou sa zaoberala aj štúdia autorov Balachandra, Briggs a kol. (2019), ktorá ...