Preskočiť na hlavný obsah

Kedy je lepšie si neveriť?


Natalie Portman prišla na trh s vegánskymi lodičkami, Kardashianky mali vlastnú platobnú „Kardashian Kard“, Britney Spears si otvorila reštauráciu. Že ste o týchto podnikateľských krokoch nikdy nepočuli? Možno preto, lebo ste nestihli. Všetky totiž krachli.
Nie je to výsadou celebrít. Výsledky mnohých vedeckých štúdií preukázali, že väčšina nových podnikov zlyhá v priebehu prvých rokov. Čo môže mať takýto „krach“ za následok?
Rozhodovanie v mnohých oblastiach vrátane financií, či podnikania môže ovplyvniť istý fenomén, ktorý je definovaný ako „tendencia preceňovania pravdepodobnosti vysokých výnosov. Anglický názov tohto fenoménu je wishful thinking, a do slovenčiny ho môžeme preložiť ako „zbožné prianie“.
Hegera a Papageorge (2015), sa pri skúmaní zbožných prianí a ich vplyvu na rozhodnutia podnikateľov, zaoberali dvomi predpojatosťami – konkrétne nadmernou dôverou vo svoje schopnosti a optimizmom v podnikaní. Autorom štúdie primárne nešlo o rozlíšenie medzi týmito modelmi, ale stavali na pochopení, že nadmerná dôvera dáva priestor pre výkon, zatiaľ čo optimizmus nie. Čo teda zistili?
Optimizmus a nadmerná dôvera spolu navzájom súvisia. Obe spoločne vysvetľujú zbožné priania, keď jednotlivci posudzujú svoj výkon a výkon ovplyvňuje ich výnosy. To znamená, že ľudia, ktorí nadhodnocujú svoju výkonnosť, tiež preceňujú pravdepodobnosť výnosov biznisu, do ktorého sa chystajú vrhnúť.
Jednoducho povedané, optimizmus alebo nadmerná dôvera (alebo kombinácia oboch) môže podporiť nie práve výhodné rozhodovanie – napríklad prinúti ctižiadostivých podnikateľov otvoriť si reštauráciu, čo by v prípade, že by boli nezaujatí, pravdepodobne nespravili.

Camerer a Lovallo (1999) prichádzajú s ďalšími zisteniami. Napríklad, že prehnaná dôvera vo svoje schopnosti vedie k nadmernému vstupu do podnikania. Vytvorili experimentálne hry, v ktorých odmeny účastníkov záviseli od ich schopností. Keď bolo očakávanie odmeny založené na ich schopnostiach, mali tendenciu preceňovať svoje šance na úspech a častejšie vstupovali do hier.

Niektoré krajiny vykazujú vysokú mieru začiatočnej aktivity, pretože ich obyvatelia si dôverujú viac ako obyvatelia iných krajín. Napríklad 55% ľudí v Maďarsku a Argentíne verí, že majú dostatočné zručnosti na začiatok podnikania, v porovnaní s 11% v Japonsku alebo 24% vo Švédsku (Koellinger et al., 2007).

Prečo sa vôbec podnikateľské správanie vyznačuje nadmernou dôverou?
Možným dôvodom je, že podnikatelia majú tendenciu považovať svoju situáciu za jedinečnú. Akonáhle identifikujú možnosť zisku, izolujú svoju situáciu a zaobchádzajú s ňou ako s originálnou a neopakovateľnou udalosťou. V dôsledku toho zanedbávajú prípady podobných situácií, ktoré by im mohli pomôcť vytvoriť presnejšie prognózy pravdepodobnosti úspechu.


Alžbeta Dvoranová


Použité zdroje:
Biggest Celebrity Side-Business FAILS [online]. Business Insider, 2012. [cit. dňa 13.4. 2019]. Dostupné na: https://www.businessinsider.com/celebrity-side-business-failures-2012-4
Camerer, C., & Lovallo, D. (1999). Overconfidence and excess entry: An experimental approach. American Economic Review89, 306–318.
Heger, S., & Papageorge, N. (2015). We should totally open a restaurant: How optimism and overconfidence affect beliefs. Journal of Economic Psychology, 67, 177–190.
Koellinger, P., Minniti, M., & Schade, C. (2007). I Think I Can, I Think I Can”: Overconfidence and entrepreneurial behavior. Journal of Economic Psychology, 28(4), 502–527.

Obrázok stiahnutý z: vlastný archív.

Komentáre

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Alkohol NIE, radšej knihu! .. Či naopak?

Neverím, že ste v priebehu dospievania aspoň raz nečelili vyrývačnej otázke rodičov, typu: „Máš málo peňazí, keď si kupuješ také somariny?“ Ako ale odpovedať? Napríklad takto: „Tak moja nová špirála mesačne je hlúposť, ale ďalšia orchidea k tým desiatim, čo už máš v okne, to je iné.“? Je pravda taká, že každý jednoducho túži po niečom inom? V čom sa teda produkty odlišujú, a prečo sa nevieme vždy zhodnúť na ich príťažlivosti? Možno ste už počuli o osobnostných charakteristikách Big Five: extraverzia, svedomitosť, prívetivosť, neuroticizmus a otvorenosť voči skúsenostiam. Vnímať ľudí napr. ako poctivých, spoločenských či dobrodružných je bežné. Počuli ste už ale o svedomitom produkte? Matz a kol. (2016) vytvorili unikátny koncept, v ktorom dané osobnostné črty nemajú len ľudia, ale aj produkty, ktoré kupujeme! A je to práve zhoda medzi našou osobnosťou a črtami tovarov, ktorá spôsobuje, že si najviac vyberáme práve tie. ...

PREČO PRECEŇUJEME NAŠE VLASTNÉ VECI?

Všetci máme radi svoje veci. Až natoľko, že ich hodnotu preceňujeme. Ak by sme mali predať naše staré auto, na ktorom sme chodili 10 rokov, s veľkou pravdepodobnosťou by sme ho predávali za vyššiu cenu, než za akú by ho boli ochotní ostatní kúpiť. Tento fenomén sa volá efekt vlastníctva a hovorí o tom, že vlastníci predmetu oceňujú ten istý predmet viac ako potenciálni kupujúci, iba kvôli tomu, že ho vlastnia. V originálnom experimente Kahneman a kol. (podľa Nataf & Wallsten, 2013) polovici participantov darovali šálku, kým druhej polovici šálku iba ukázali. Tých, ktorí vlastnili šálku, sa spýtali, koľko by boli ochotní prijať, aby sa vzdali šálky. Druhej polovici sa spýtali, koľko by boli ochotní zaplatiť, aby dostali rovnakú šálku. Výsledky boli prekvapujúce: minimálne sumy, ktoré boli ochotní vlastníci prijať za šálku, boli dvakrát väčšie, ako maximálne sumy, za ktoré by ju kupujúci kúpili. Tento efekt sa už mnohokrát potvrdil pri tradičných produk...

Dám, nedám, dám, nedám... dám? A koľko?

To, že sú lakomí, sa hovorí hlavne o Škótoch a Židoch. Môže však byť istý národ viac lakomí, hromadiaci si majetok? A dá sa posúdiť úloha vlastníckych práv pri formovaní sociálnych preferencií? Zdroj: https://www.merriam-webster.com/words-at-play/words-meaning-miser Jednou z metód je pozorovanie a porovnávanie správania pri diktátorských hrách medzi situáciami, kde je výška počiatočnej dotácie daná iba šťastím (nezaslúžený zárobok) verzus keď je daná individuálnym výkonom (zaslúžený zárobok). Slovo „hra“ môže pôsobiť mätúco, keďže ide o rozhodovanie len jedného hráča – či dá zo svojho zisku (nemusia to byť len peniaze) aj inému hráčovi alebo nie. Tento hráč, „diktátor“, má ako jediný možnosť rozhodnúť, a teda druhý hráč, príjemca, nemá na výsledok žiadny vplyv (Engel, 2011). V minulosti sa ukázalo, že ľudia sa správajú viac vo svoj prospech, ak si svoj zárobok zaslúžili (napr. Oxoby a Spraggon, 2008), čo podporuje tvrdenie, ...

OVPLYVŇUJE SEBAÚCTA NAŠE FINANČNÉ ROZHODOVANIE?

V porovnaní so 6 krajinami sveta, slovenská populácia ukázala priemerné výsledky v oblasti finančnej gramotnosti. Nášmu ministerstvu to však nie je ľahostajné a preto existujú rôzne programy na zlepšenie týchto vedomostí. Dokonca sú zavedené vzdelávacie programy už pre deti na základných a stredných školách. Myslíte si, že takéto opatrenia sú postačujúce? Stačí mať všeobecné vedomosti v oblasti financií pre správne rozhodovanie sa? Výskumy naznačujú, že nie! Existujú 2 typy takýchto vedomostí a to sú objektívne (čo skutočne vieme) a subjektívne (čo si myslíme, že vieme). Základným predpokladom väčšiny programov finančného vzdelávania je, že zlepšenie objektívnych finančných vedomostí by malo viesť k zlepšeniu finančných rozhodnutí (Baker & Tang, 2016). Avšak vo finančnej oblasti nemusí vždy platiť čím viac tým lepšie. Čo v praxi znamená, že aj keď toho jedinci vedia rovnako veľa, nemusia sa takisto aj rozhodovať. Ak si nie sme istí našimi schopnosťami nemusíme ich vedieť ani správ...

Nebuď baba alebo ako sa (ne)správať v podnikaní

N apriek tomu, že sa pomaly uvoľňujú jasne definované hranice rodovo stereotypného správania, ešte stále máme niektoré povolania zadefinované ako typicky ženské alebo mužské. Skúste si predstaviť povolanie, ktoré sa vám spája čisto len s jedným pohlavím. Napríklad taká učiteľka v materskej škole alebo stavbár. Súvisí to so stereotypným očakávaním správaním, ktoré definuje, že ľudia by sa mali správať v súlade so svojím pohlavím, čiže ženy srdečne a starostlivo, zatiaľ čo od mužov sa očakáva dominancia a asertivita. Keď sa   pozrieme na podnikanie, v ktorom sa dá nájsť aj nemalé množstvo úspešných žien, aj to je vnímané skôr ako „mužský svet“, v ktorom treba mať dávku asertivity, agresie či schopnosti presviedčať a riadiť ľudí. Otázkou teda je, či to majú podnikateľky ťažšie, keď sa správajú žensky alebo práve naopak, príliš mužsky a sú tak v rozpore so správaním, ktoré je od nich očakávané, Touto otázkou sa zaoberala aj štúdia autorov Balachandra, Briggs a kol. (2019), ktorá ...