Spôsobom, ktorým dnes funguje náš svet – každý
chodí s každým, ale v skutočnosti nie sú naozaj spolu - sa láska stala akousi
hrou. Sme vystavení televíznym reláciám, ktoré podporujú súťaže o lásku; sme
posadnutí príbehmi milostného trojuholníka. Samozrejme, pokiaľ ide o lásku,
budú boje vždy. A to je v poriadku. Je v poriadku bojovať, aby ste niekomu
ukázali, že ho potrebujete alebo chcete v živote. Ale nie je v poriadku o
niekoho súťažiť.
Odlišný pohľad na výber partnera
majú autori teórie sexuálnej ekonómie (Baumeister et al., 2017), ktorá hovorí
o sexe ako trhovom obchode, o ženách ako predávajúcich a o mužoch
ako kupujúcich. Základnou predstavou je, že žena nepredáva len sex, ale aj
exkluzívny prístup (vernosť) s cieľom získať muža, ktorý jej poskytne
materiálne zdroje.
Teória sexuálnej ekonómie spočíva na
základoch ekonomických trhov, ako je zákon ponuky a dopytu. Keď dopyt prevyšuje
ponuku, ceny sú vysoké a zvýhodňujú predajcov, teda ženy. Naopak, keď ponuka
prevyšuje dopyt, cena je nízka, čo uprednostňuje kupujúcich - mužov. Keďže je
sex tovar, s ktorým ženy obchodujú s mužskými zdrojmi, sú motivované
obmedzovať ponuku sexu, aby si udržali dopyt a cenu vysoké.
Všeobecne platí, že muži chcú sex viac – takže sú ženy v mocenskej výhode, pretože podľa „princípu najmenšieho záujmu“ má osoba, ktorá si želá niečo menej, väčšiu kontrolu. Táto teória teda predpokladá, že ženská sexualita má výmennú hodnotu, zatiaľ čo tá mužská nie. Systém je však údajne „obojstranne prospešný“, pretože to, čo muži najviac chcú od žien, je sex a to, čo ženy chcú najmä od mužov, sú ich finančné zdroje.
Hlavným cieľom ženy je získať
kvalitného muža, ktorý pre ňu a jej deti zabezpečí, domov, ochranu a kvalitné
gény. Súťaží oňho s ostatnými ženami, takže musí svoj produkt (seba)
zatraktívniť – mať krajšiu tvár a telo; naznačovať, že je vášnivá, no na
druhú stranu verná. Medzi jej najväčšie hrozby patrí atraktívna konkurentka,
ktorá sa ponúka za nízku cenu. Preto o nej musí začať šíriť klebety, aká
je „ľahko dostupná“ a tak ju muži nebudú chcieť ako dlhodobú partnerku.
Na rozdiel od ženy, muž nepriťahuje ženu tým,
že naznačuje, že bude dobrý milenec. Muž obchoduje so zdrojmi, takže o ne musí súťažiť
s inými mužmi s cieľom získať dobrú sexuálnu partnerku. Zvyčajne ich
však nemôže získať sám, takže musí spolupracovať, viesť a riadiť iných mužov,
aby získali zdroje spolu. Takže musí vidieť iných mužov nielen ako
sexuálnych súperov, ale aj ako dôležitých spojencov v koalícii.
Táto teória je rozhodne neromantickým pohľadom
na výber partnera a odniesla si vlnu kritiky z viacerých dôvodov.
Napríklad, že sex by nemal byť chápaný ako len obchod, ktorý stavia ženy do
pozície finančne závislých od mužov, alebo že ženy investujú viac do sexuálnej
výmeny ako muži. Najdôležitejšou kritikou však ostáva fakt, že autori
dehumanizujú ženy, najmä kvôli vyjadreniam, že obchodujú so svojím telom ako s tovarom
(Rudman, 2017). Takže zástancovia tejto teórie POZOR! Skúste sa zamyslieť nad
tým, či by súčasťou partnerského vzťahu nemala byť aj vzájomná príťažlivosť a láska.
Použitá literatúra:
Baumeister, R. F., Reynolds, T., Winegard, B. & Vohs, K. D. (2017). Competing for love: Applying sexual economics theory to mating contests. Journal of Economic Psychology, vol. 63, p. 230-241
Rudman, L. A. (2017) Myths of Sexual Economics Theory: Implications for Gender Equality. Psychology of Women Quarterly. 1-15
Obrázky dostupné na:
https://www.smartaboutmoney.org/Tools/LifeValues-Quiz/Social-Values
https://redditblog.com/2015/11/30/cant-buy-me-love-lessons-from-couples-of-different-socioeconomic-classes/
https://society6.com/product/kawaii-cute-magnet-fun-with-a-pun-im-attracted-to-you-happy-magnet-love_print
https://pngtree.com/freepng/love-game_3061688.html
Komentáre
Zverejnenie komentára