Komunikácia je nevyhnutná pre takmer všetky sociálne a ekonomické
interakcie. S ňou sa spája taktiež sociálna norma, ktorá hrá kľúčovú rolu
v mnohých sférach života – od komunikácie s našimi najbližšími,
naprieč nakupovanie cez internet, až po podanie pravdivého daňového priznania –
úprimnosť. Ale keď ľudia komunikujú, občas túto normu porušujú.
Lenka Schutová
Ako tvrdí utilitárny prístup, v situáciách, kedy
sa rozhodneme pre egoistickú “čiernu” lož (náš zisk na úkor niekoho iného), by
sme mali byť nečestní čo najviac, aby sme maximalizovali svoje zisky. Avšak
nakoľko je úprimnosť normou, ľudia sú vystavení psychologickej záťaži pri jej
porušovaní (pocity viny či zlý pocit zo seba samého), ktoré následne ovplyvňujú
naše správanie.
To, ako naše správanie ovplyvní psychologická záťaž
môže podmieňovať napr. naša sociálna preferencia. Sociálna preferencia (angl. social
value orientation, SVO) je miera, do akej človek kladie dôraz na blaho
iných vo vzťahu k tomu svojmu. Ľudia so zreteľnejšou SVO, teda
prosociálnejší jedinci, môžu pociťovať vyššiu záťaž, ak má ich nemorálny čin,
v našom prípade klamstvo, negatívny dôsledok na ostatných.
Ak ste niekedy počuli vetu „muži klamú viac ako ženy“
– výsledky výskumov ukazujú, že je to naozaj tak. Autori štúdií hovoria, že
ženy pociťujú pri klamaní vyššiu psychologickú záťaž, napr. kvôli strachu
z toho, že ich „nachytajú“. Aby to však neznelo tak, že sa ženy len snažia
vyhnúť trestu – Grosch a Rau (2017) zistili, že ľudia s vysokou
úrovňou SVO sú úprimnejší než ľudia s relatívne nízkou hodnotou SVO.
Taktiež sa im preukázalo, že ženy vykazujú v priemere vyššie hodnoty SVO
než muži, preto môžeme tvrdiť, že sú ženy úprimnejšie než muži.
Prečo by sme sa však mali zaoberať malými klamstvami
so zdanlivo malými ekonomickými následkami? Erat a Gneezy (2012) uvádzajú
banálny príklad ilegálneho sťahovania hudby v kontraste s jej kupovaním -
milióny ľudí si radšej stiahnu hudbu bez platenia aj napriek tomu, že cena je
veľmi malá (často menej ako 1 €). Keď to spraví jeden človek, má tento čin len veľmi
malý vplyv na hudobný priemysel. Ak to ale urobia milióny ľudí, výrazne ho
menia.
Aj v každodennom živote sa môže ľahko stať, že nejaká
banálna lož bude mať neočakávané, väčšie následky. Preto bez ohľadu na výsledky
výskumov a ukazovanie pomyselným prstom na toho, kto je väčší klamár, by malo
byť v našom vlastnom záujme zachovávanie sociálnych noriem. Veď ako sa hovorí, úprimnosť
nadovšetko.
Lenka Schutová
Grosch, K., & Rau, H. A. (2017). Gender
differences in honesty: The role of social value orientation. Journal
of Economic Psychology, 62, 258-267.
Erat, S.,
& Gneezy, U. (2012). White Lies. Management Science, 58(4), 723–733.
doi:10.1287/mnsc.1110.1449
Obrázok prevzatý z: https://www.vecteezy.com/vector-art/132148-man-and-woman-doing-arm-wrestling
Komentáre
Zverejnenie komentára