Skúmanie
toho ako sa rozhodujeme je dôležité napríklad pre marketérov, aby mohli
využívať rôzne techniky a ,,prinútiť“ nás tak k nákupu. Zákazník sa často
rozhoduje podľa toho, ktoré produkty kupuje určitá skupina ľudí v jeho
okolí. Aj vy ste pri kúpe notebooku
bežali za svojím kamarátom, machrom na techniku? Lebo ja áno.
Rozhodnutia
robíme skôr v sociálnom kontexte ako v izolácii. Ľudia sa skoro vždy
rozhodujú v prítomnosti iných ľudí, či už pri výbere poistnej
zmluvy, oblečenia alebo kozmetiky. Sociálny
kontext je dôležitým faktorom pri vysvetľovaní správania a rozhodovania
a jeho účinok môže byť buď pozitívny alebo negatívny. Štatistiky
kriminality napríklad ukazujú, že dospievajúci sa zvyčajne dopúšťajú
delikventných činov v skupinách, zatiaľ čo dospelí častejšie páchajú trestné
činy osamote (Zimring, 1998).
Ukázalo sa, že ľudia ovplyvňujú naše rozhodovanie aj bez toho, aby
sme sa ich pýtali na názor. Stačí, že sú v našej blízkosti
alebo sme si vedomí, že nás pozorujú. To je predmetom mnohých výskumov, hlavne
pokiaľ ide rizikové správanie adolescentov (napríklad Tymula, Whitehair, 2003).
V súvislosti s rizikovým
správaním mládeže sa predpokladá, že prítomnosť rovesníkov vedie
k prílišnému riskovaniu a rizikovému správaniu. Medzi rizikové
správanie mládeže radíme nebezpečné riadenie motorových vozidiel, rizikové
športové aktivity, užívanie drog, rizikové sexuálne správanie, násilie atď. Mnohé vlády zaviedli rôzne
zákony, ktoré napríklad zakazujú adolescentom v jazde s inými adolescentmi ako spolucestujúcimi
počas prvých mesiacov, keď majú vodičský preukaz.
Prečo teda adolescenti, pri pozorovaní
inými robia riskantnejšie rozhodnutia?
- V období adolescencie majú ľudia
tendenciu sa posudzovať podľa toho, ako si myslia, že ich iní ľudia vidia (chcú
byť ,,cool“ v očiach iných).
- Môže za to ich
mozog? Albert, Chein a Steinberg (2013) vo svojej štúdii zistili, že áno. Mozgová
aktivita adolescentov počas rozhodovania ukázala, že prítomnosť rovesníkov
spôsobuje motivačný stav citlivý na odmenu a tým sa zvyšujú preferencie
krátkodobých prínosov riskantných rozhodnutí (veď predsa keď pred kamarátmi
prekročím rýchlosť, budem v ich očiach frajer, ale keby som bol sám, to by
bola nuda).
Avšak mám pre Vás dobrú správu! Takéto
správanie s pribúdajúcim vekom klesá.
Nicole
Žilková
Referencie:
Albert,
D., Chein, J., & Steinberg, L. (2013). The teenage brain: Peer influences
on adolescent decision making. Current directions in psychological
science, 22(2), 114-120.
Tymula,
A., & Whitehair, J. (2018). Young adults gamble less when observed by
peers. Journal of Economic Psychology, 68, 1-15.
Zimring, F. (1998). American youth
violence: Studies in crime and public policy. New York, NY: Oxford University
Press.
Obrázok voľne dostupný na: https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjPden_MfqzUNVRX5MjS_ANcYz-KnAoRtr9WuDB1Zs0TdfH1BJ5WTWSNRjm4ZMCd57Y8k9osZKKEpyxaWsVmzHSk-kx8QEkHdYWiholn0jzQp-bN62DqIgac1j6uT9h2XIQtDtk3weu/s1600/Risk2.jpg
Komentáre
Zverejnenie komentára