Všetci
dobre vieme, že charitatívne organizácie na svoj chod potrebujú peniaze. Takmer
nenápadne sa stanú súčasťou nášho života, krok za krokom nás ovplyvňujú, aby
sme prispeli na charitu. Dobre poznáme krabičky na príspevok, napríklad
v McDonalde pri pokladni, ale sú aj všelijaké charitatívne akcie, reklamy
v televízii, po ulici nás zastavia, aby sme prispeli, vidíme to aj na
billboardoch sem tam.
V súčasnosti
sa stáva čoraz populárnejším tzv. direct mailing, teda prosba o príspevok
na charitu formou e-mailu. Výskumníkov Donkersa a kol. (2016) zaujímalo,
či prispejeme viac, alebo viackrát, keď nás častejšie oslovujú formou e-mailu. Svoj
výskum uskutočnili v spolupráci s piatimi najväčšími holandskými charitatívnymi
organizáciami. Zistili, že existuje určitý negatívny konkurenčný vplyv žiadostí
od iných charitatívnych organizácií, ale tento efekt je iba dočasný a rýchlo
zanikne. Najväčším konkurentom charitatívnej organizácie je organizácia sama.
Často svoje príjmy vypočítajú na základe návratnosti svojich investícií, ktoré
ukazujú len krátkodobé príjmy, nerozmýšľajú do budúcna. Súperenie medzi
charitatívnymi organizáciami je slabé a veľmi krátkodobé. To znamená, že
podľa ľudí prispievajúcich na charitatívne účely jednotlivé ich príspevky nie
sú zameniteľné. Charitatívne organizácie môžu pôsobiť relatívne nezávisle a optimalizovať
svoju mailovú stratégiu. Výlučne počas hlavných sezón, napríklad pred Vianocami
môže konkurencia ovplyvňovať príjmy druhej organizácie.
Čo nás v podstate motivuje, aby sme prispeli na charitu? Najčastejšie
sa vyskytujúce motívy sú: altruizmus; potešenie z príspevku na charitu; zbavenie
sa viny a prestíž. Na
druhej strane existujú motívy, ktoré nás odradia od prispievania, alebo nás
demotivujú.
Žiadosti
od charitatívnych organizácií nás môžu iritovať, lebo tieto organizácie
fungujú tak, že majú vytýčenú určitú cieľovú skupinu. Najčastejšie si prosia od
tých, ktorí už prispeli na charitu, lebo si myslia, že oni môžu byť viac
naklonení, aby to znova spravili. Od najlepších prispievajúcich si pýtajú
najčastejšie, a preto oni môžu byť vystavení najčastejšie iritácii. Objavuje sa
otázka, či táto iritácia neznižuje počet a výšku príspevku na charitu? Výskumníci
Diepen a kol. (2009) zistili, že jednotlivci pociťujú iritáciu zvýšením
počtu „direct mailov“, ale tieto negatívne pocity neovplyvňujú ich
prispievateľskú aktivitu a výšku príspevku. Iritácia nie je kľúčovým emocionálnym faktorom, pretože sa vždy nájdu ľudia, ktorí sa chcú zbaviť viny, ľudia, pre ktorých prestíž znamená veľa a tieto faktory sú oveľa silnejšie, ako pocit iritácie.
Annamária Szevecsek
Referencie
B. Donkers et al., Do charities get more when they ask more often? Evidence
from a unique field experiment, Journal of Behavioral and Experimental
Economics (2016)
M. Diepen et al., Does irritation induced by charitable direct mailings
reduce donations?, International Journal of Research in Marketing (2009)
Obrázky dostupné na: https://www.dailynews.co.tz/news/2018-12-035c04d50732d9b.aspx; https://www.healthyplace.com/blogs/breakingbipolar/2012/02/recognition-of-irritation-and-anxiety
Komentáre
Zverejnenie komentára