Preskočiť na hlavný obsah

Môže aj intonácia hlasu ovplyvniť sociálny status človeka?

Môže aj intonácia hlasu ovplyvniť sociálny status človeka?

Signs of Social Class: The Experience of Economic Inequality in Everyday Life

Michael W. Kraus1, Jun Won Park1, and Jacinth J. X. Tan21 Yale University and 2
University of California, San Francisco


Neustále rastúca sociálna nerovnosť súvisí so  zhoršeným zdravím a „well-beingom“
naprieč kontinentami, krajinami a kultúrami. V tejto štúdii je skúmaný dopad každodenných
skúseností s ekonomickou nerovnosťou a komunikácia signálov spoločenskej triedy medzi
jedincami. Signály spoločenskej triedy aktivujú sociálne porovnávacie procesy, ktoré
vymedzujú hranice medzi majetnými a nemajetnými ľuďmi v spoločnosti.


Široké globálne trendy naznačujú, že ekonomická nerovnosť dosahujúca svoj
historický vrchol je podľa niektorých ukazovateľov (Organisation for Economic Co-operation
and Development, 2014; Piketty & Saez, 2014) naliehavým spoločenským problémom,
ovplyvňujúcim zdravie a „well-being“ jednotlivcov, a že spoločenské zdravie sa zhoršuje
s rastúcou ekonomickou nerovnosťou (Wilkinson & Pickett, 2006, 2009).

Známky spoločenskej triedy
Ľudia signalizujú svoje široko definované sociálne postavenie neverbálnym
správaním (Hall, Coats, & LeBeau, 2005; Sapolsky, 2005; Sergio a kol., 2011), vokalizáciou (Dunbar & Burgoon, 2005; Gregory & Webster, 1996; Ko, Sadler, & Galinsky, 2015) a sociálnymi symbolmi (Veblen, 1899/1973). Štúdie vo všeobecnosti podporujú tvrdenie, že trieda určuje potraviny, ktoré ľudia jedia (Monisaivis & Drewnowski, 2009), hudbu a umenie, ktoré majú radi (DiMaggio & Useem, 1978; Peterson & Kern, 1996; Snibbe & Markus, 2005; Van Eijck, 2001) ich voľnočasové aktivity (Veblen, 1899/1973), jazykové vzorce, ktoré používajú (Labov, 1964, 1990, 2006) a oblečenie, ktoré nosia (Gillath, Bahns, Ge, & Crandall, 2012).

Jednou z najrozšírenejších domén vnímania človeka je jeho hlas a mnoho výskumov
podčiarkuje význam aspektov reči - vrátane výberu slov a jazykových a paralingvistických
vokálnych vzorcov pri signalizácii rôznych foriem spoločenského postavenia. Napríklad,
ľudia modulujú svoje hlasové tóny aby boli konzistentnejšie s postavením jednotlivcov
s vyšším spoločenským statusom (Gregory & Webster, 1996). Mocní ľudia používajú nižšie
tóny spolu s ďalšími hlasovými stopami, aby naznačili svoju fyzickú dominanciu a autoritu
(Hall a kol., 2005; Ko a kol., 2015). Je zrejmé, že rečový štýl, dokonca aj lingvistický
a paralingvistický obsah reči je veľmi užitočný pre vnímanie sociálnej triedy iných (Bugental,
Henker, & Whalen, 1976; Ellis, 1967; Labov, 2006; Wolfram & Schilling-Estes, 2006).

Ďalší výskum ukázal, že kvalita hlasu môže charakterizovať regionálne skupiny (Trudgill,
1974), vek (Helfrich, 1979) a sociálna triedu (Esling, 1978), ako aj nositeľa charakteristík
vplyvu a osobnosti (Scherer, 1979, 1986). Esling (1978) informoval o vyššom výskyte
„škrípavého“ hlasu u mužov vyššej triedy z jeho edinburskej vzorky. Zdá sa preto, že
dimenzia statusu je pre tento typ hlasu relevantná. Vyššie uvedená analýza naznačuje, že
rečový štýl je jedným s dôležitých signálov spoločenskej triedy.

Signály sociálnej triedy a rozšírenie skupinových hraníc
Táto štúdia predpokladá, že ľudia pociťujú ekonomickú nerovnosť hlavne
prostredníctvom procesu vysielania a vnímania signálov spoločenskej triedy v každodenných
interakciách a pomerne menej z hľadiska makroekonomických spoločenských zmien
v bohatstve a trhoch. Aj preferencie ľudí v oblasti partnerských vzťahov nadväzujú
na spoločenské triedy, keďže dosiahnuté vzdelanie, ročný príjem a prestíž partnerov
v zamestnaní vysoko pozitívne korelujú (Schwartz, 2013). Týmto spôsobom sú signály triedy
obzvlášť silné pri určovaní pravdepodobnosti vytvárania partnerských vzťahov.

Signály sociálnej triedy odrážajúce spoločenskú nerovnosť je možné pozorovať aj
na univerzitných kampusoch, ktoré sú prevažne obývané študentmi z vysoko vzdelaných
rodín. Je tu viditeľné znižovanie pocitov spolupatričnosti medzi nimi a osobami s relatívne
nižšou triedou (napr. Bufton, 2003; Ostrove & 428 Kraus a kol.). Long, 2007; Reay, Crozier,
& Clayton,2009). Prieskumy ukazujú, že top-business firmy v snahe získať nových
zamestnancov pre vyššie riadiace pozície sa snažia získať adeptov z vyšších spoločenských
tried a vyhľadávajú ich podľa mimoškolských aktivít študentov a podľa ich členstiev
v kluboch (Rivera, 2016). Signály sociálnych tried oddeľujú ľudí z jednotlivých sociálnych
tried a stávajú sa určitým prahom pre triedny konflikt medzi jedincami rôznych sociálnych
skupín, lebo vychádzajú z toho, že zdroje sú nerovnomerne rozdelené medzi jednotlivcov v
spoločnosti.

Triedne signály udržiavajú ekonomickú nerovnosť
Podľa štúdie signály sociálnych tried prispievajú k večnej ekonomickej nerovnosti
v spoločnosti, ktorá sa prejavuje neochotou vyšších sociálnych tried zdieľať zdroje so sociálne
slabšími jedincami. Aj najmenšie rozdiely v spôsoboch, akými sa ľudia správajú a hovoria
o svojom vlastníctve sú citlivo vnímané a v ich dôsledku sa spoločnosť delí na sociálne
sektory a tak pretrváva večná ekonomická nerovnosť v spoločnosti. Jej vplyv je závažný lebo
ovplyvňuje zdravie a „well-being“ členov spoločnosti a má široký dosah, pretože ľudia
zažívajú sociálnu nerovnosť v bežných každodenných spoločenských interakciách.






Katarína Vaďurová

ZDROJE

Adler, N. E., Epel, E. S., Castellazzo, G., & Ickovics, J. R. (2000). Relationship of subjective
and objective social status with psychological and physiological functioning: Preliminary data
in healthy white women. Health Psychology, 19, 586–592.

Kraus, M. W., Park, J. W., & Tan, J. J. X. (2017). Signs of Social Class: The Experience of
Economic Inequality in Everyday Life. Perspectives on Psychological Science, 12(3),
422–435. doi:10.1177/1745691616673192. 

Piketty, T., & Saez, E. (2014). Inequality in the long run. Science, 344, 838–843.

Sergio, F., Blas, J., Blanco, G., Tanferna, A., López, L., Lemus, J. A., & Hiraldo, F. (2011).
Raptor nest decorations are a reliable threat against conspecifics. Science, 331, 327–330.

Wilkinson, R. G., & Pickett, K. E. (2006). Income inequality and population health: A review
and explanation of the evidence. Social Science & Medicine, 62, 1768–1784.

Dunbar, N. E., & Burgoon, J. K. (2005). Perceptions of power and interactional dominance in
interpersonal relationships. Journal of Social and Personal Relationships, 22, 207–233.

Bugental, D. B., Henker, B., & Whalen, C. K. (1976). Attributional antecedents of verbal and
vocal assertiveness. Journal of Personality and Social Psychology, 34, 405–411.

DiMaggio, P., & Useem, M. (1978). Social class and arts consumption. Theory and Society,
5, 141–161.

Gregory, S. W., Jr., & Webster, S. (1996). A nonverbal signal in voices of interview partners
effectively predicts communication accommodation and social status perceptions. Journal of
Personality and Social Psychology, 70, 1231–1240.

Veblen, T. (1973). The theory of the leisure class. New York, NY: Houghton Mifflin
Harcourt. (Original work published 1899).

Hall, J. A., Coats, E. J., & LeBeau, L. S. (2005). Nonverbal behavior and the vertical
dimension of social relations: A metaanalysis. Psychological Bulletin, 131, 898–924.

Gillath, O., Bahns, A. J., Ge, F., & Crandall, C. S. (2012). Shoes as a source of first
impressions. Journal of Research in Personality, 46, 423–430.

Laver, J., and Trudgill, P. (1979) Phonetic and linguistic markers in speech. In K. R. Scherer
and H. Giles (eds), Social Markers in Speech. Cambridge: Cambridge University Press.

Esling, J. H. (1978) Voice quality in Edinburgh: A sociolinguistic and phonetic study.
Unpublished PhD dissertation, Edinburgh University, Edinburgh.

Helfrich, H. (1979) Age markers in speech. In K. R. Scherer & H. Giles (eds), Social Markers
in Speech. Cambridge: Cambridge University Press.

Laver, J., and Trudgill, P. (1979) Phonetic and linguistic markers in speech. In K. R. Scherer
and H. Giles (eds), Social Markers in Speech. Cambridge: Cambridge University Press.

Scherer, K. R. (1979) Personality markers in speech. In K. R. Scherer and H. Giles (eds),
Social hfarkers in Speech Cambridge: Cambridge University Press.

Schwartz, C. R. (2013). Trends and variation in assortative mating: Causes and consequences.
Annual Review of Sociology, 39, 451–470.

Komentáre

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Alkohol NIE, radšej knihu! .. Či naopak?

Neverím, že ste v priebehu dospievania aspoň raz nečelili vyrývačnej otázke rodičov, typu: „Máš málo peňazí, keď si kupuješ také somariny?“ Ako ale odpovedať? Napríklad takto: „Tak moja nová špirála mesačne je hlúposť, ale ďalšia orchidea k tým desiatim, čo už máš v okne, to je iné.“? Je pravda taká, že každý jednoducho túži po niečom inom? V čom sa teda produkty odlišujú, a prečo sa nevieme vždy zhodnúť na ich príťažlivosti? Možno ste už počuli o osobnostných charakteristikách Big Five: extraverzia, svedomitosť, prívetivosť, neuroticizmus a otvorenosť voči skúsenostiam. Vnímať ľudí napr. ako poctivých, spoločenských či dobrodružných je bežné. Počuli ste už ale o svedomitom produkte? Matz a kol. (2016) vytvorili unikátny koncept, v ktorom dané osobnostné črty nemajú len ľudia, ale aj produkty, ktoré kupujeme! A je to práve zhoda medzi našou osobnosťou a črtami tovarov, ktorá spôsobuje, že si najviac vyberáme práve tie. ...

PREČO PRECEŇUJEME NAŠE VLASTNÉ VECI?

Všetci máme radi svoje veci. Až natoľko, že ich hodnotu preceňujeme. Ak by sme mali predať naše staré auto, na ktorom sme chodili 10 rokov, s veľkou pravdepodobnosťou by sme ho predávali za vyššiu cenu, než za akú by ho boli ochotní ostatní kúpiť. Tento fenomén sa volá efekt vlastníctva a hovorí o tom, že vlastníci predmetu oceňujú ten istý predmet viac ako potenciálni kupujúci, iba kvôli tomu, že ho vlastnia. V originálnom experimente Kahneman a kol. (podľa Nataf & Wallsten, 2013) polovici participantov darovali šálku, kým druhej polovici šálku iba ukázali. Tých, ktorí vlastnili šálku, sa spýtali, koľko by boli ochotní prijať, aby sa vzdali šálky. Druhej polovici sa spýtali, koľko by boli ochotní zaplatiť, aby dostali rovnakú šálku. Výsledky boli prekvapujúce: minimálne sumy, ktoré boli ochotní vlastníci prijať za šálku, boli dvakrát väčšie, ako maximálne sumy, za ktoré by ju kupujúci kúpili. Tento efekt sa už mnohokrát potvrdil pri tradičných produk...

Dám, nedám, dám, nedám... dám? A koľko?

To, že sú lakomí, sa hovorí hlavne o Škótoch a Židoch. Môže však byť istý národ viac lakomí, hromadiaci si majetok? A dá sa posúdiť úloha vlastníckych práv pri formovaní sociálnych preferencií? Zdroj: https://www.merriam-webster.com/words-at-play/words-meaning-miser Jednou z metód je pozorovanie a porovnávanie správania pri diktátorských hrách medzi situáciami, kde je výška počiatočnej dotácie daná iba šťastím (nezaslúžený zárobok) verzus keď je daná individuálnym výkonom (zaslúžený zárobok). Slovo „hra“ môže pôsobiť mätúco, keďže ide o rozhodovanie len jedného hráča – či dá zo svojho zisku (nemusia to byť len peniaze) aj inému hráčovi alebo nie. Tento hráč, „diktátor“, má ako jediný možnosť rozhodnúť, a teda druhý hráč, príjemca, nemá na výsledok žiadny vplyv (Engel, 2011). V minulosti sa ukázalo, že ľudia sa správajú viac vo svoj prospech, ak si svoj zárobok zaslúžili (napr. Oxoby a Spraggon, 2008), čo podporuje tvrdenie, ...

Ovládame finančnú gramotnosť? A vieme, čo je to finančný blahobyt?

Podľa niektorých autorov posledné výskumy ukazujú, že finančný blahobyt je kľúčovým faktorom celkového šťastia (Netemeyer a kol.) Nízka úroveň finančného blahobytu môže mať vážne negatívne následky tak na úrovni domácnosti, ako aj na jej všeobecné blaho. Spoločne sa nízka finančná pohoda týka celkového poklesu spotreby a viac sa spolieha na sociálnu podporu (Brüggen a kol.) Ako uvádzajú mnohí autori ako napríklad C.J. Maarten van Rooij a kol. spoliehame sa na komplexné opatrenia týkajúce sa finančných znalostí a poskytujeme dôkazy o silnom pozitívnom spojení medzi finančnou gramotnosťou a čistým bohatstvom, a to aj po kontrole mnohých determinantov bohatstva. Diskutujeme o dvoch kanáloch, prostredníctvom ktorých by finančná gramotnosť mohla uľahčiť akumuláciu bohatstva. Podľa Jing J.Xiao a kol., ktorí robili výskum finančného blahobytu mladých dospelých ich cieľom bolo opísať a otestovať koncepčný model potenciálnych predkov a dôsledkov finančného blahobytu....

OVPLYVŇUJE SEBAÚCTA NAŠE FINANČNÉ ROZHODOVANIE?

V porovnaní so 6 krajinami sveta, slovenská populácia ukázala priemerné výsledky v oblasti finančnej gramotnosti. Nášmu ministerstvu to však nie je ľahostajné a preto existujú rôzne programy na zlepšenie týchto vedomostí. Dokonca sú zavedené vzdelávacie programy už pre deti na základných a stredných školách. Myslíte si, že takéto opatrenia sú postačujúce? Stačí mať všeobecné vedomosti v oblasti financií pre správne rozhodovanie sa? Výskumy naznačujú, že nie! Existujú 2 typy takýchto vedomostí a to sú objektívne (čo skutočne vieme) a subjektívne (čo si myslíme, že vieme). Základným predpokladom väčšiny programov finančného vzdelávania je, že zlepšenie objektívnych finančných vedomostí by malo viesť k zlepšeniu finančných rozhodnutí (Baker & Tang, 2016). Avšak vo finančnej oblasti nemusí vždy platiť čím viac tým lepšie. Čo v praxi znamená, že aj keď toho jedinci vedia rovnako veľa, nemusia sa takisto aj rozhodovať. Ak si nie sme istí našimi schopnosťami nemusíme ich vedieť ani správ...