Preskočiť na hlavný obsah

Môže aj intonácia hlasu ovplyvniť sociálny status človeka?

Môže aj intonácia hlasu ovplyvniť sociálny status človeka?

Signs of Social Class: The Experience of Economic Inequality in Everyday Life

Michael W. Kraus1, Jun Won Park1, and Jacinth J. X. Tan21 Yale University and 2
University of California, San Francisco


Neustále rastúca sociálna nerovnosť súvisí so  zhoršeným zdravím a „well-beingom“
naprieč kontinentami, krajinami a kultúrami. V tejto štúdii je skúmaný dopad každodenných
skúseností s ekonomickou nerovnosťou a komunikácia signálov spoločenskej triedy medzi
jedincami. Signály spoločenskej triedy aktivujú sociálne porovnávacie procesy, ktoré
vymedzujú hranice medzi majetnými a nemajetnými ľuďmi v spoločnosti.


Široké globálne trendy naznačujú, že ekonomická nerovnosť dosahujúca svoj
historický vrchol je podľa niektorých ukazovateľov (Organisation for Economic Co-operation
and Development, 2014; Piketty & Saez, 2014) naliehavým spoločenským problémom,
ovplyvňujúcim zdravie a „well-being“ jednotlivcov, a že spoločenské zdravie sa zhoršuje
s rastúcou ekonomickou nerovnosťou (Wilkinson & Pickett, 2006, 2009).

Známky spoločenskej triedy
Ľudia signalizujú svoje široko definované sociálne postavenie neverbálnym
správaním (Hall, Coats, & LeBeau, 2005; Sapolsky, 2005; Sergio a kol., 2011), vokalizáciou (Dunbar & Burgoon, 2005; Gregory & Webster, 1996; Ko, Sadler, & Galinsky, 2015) a sociálnymi symbolmi (Veblen, 1899/1973). Štúdie vo všeobecnosti podporujú tvrdenie, že trieda určuje potraviny, ktoré ľudia jedia (Monisaivis & Drewnowski, 2009), hudbu a umenie, ktoré majú radi (DiMaggio & Useem, 1978; Peterson & Kern, 1996; Snibbe & Markus, 2005; Van Eijck, 2001) ich voľnočasové aktivity (Veblen, 1899/1973), jazykové vzorce, ktoré používajú (Labov, 1964, 1990, 2006) a oblečenie, ktoré nosia (Gillath, Bahns, Ge, & Crandall, 2012).

Jednou z najrozšírenejších domén vnímania človeka je jeho hlas a mnoho výskumov
podčiarkuje význam aspektov reči - vrátane výberu slov a jazykových a paralingvistických
vokálnych vzorcov pri signalizácii rôznych foriem spoločenského postavenia. Napríklad,
ľudia modulujú svoje hlasové tóny aby boli konzistentnejšie s postavením jednotlivcov
s vyšším spoločenským statusom (Gregory & Webster, 1996). Mocní ľudia používajú nižšie
tóny spolu s ďalšími hlasovými stopami, aby naznačili svoju fyzickú dominanciu a autoritu
(Hall a kol., 2005; Ko a kol., 2015). Je zrejmé, že rečový štýl, dokonca aj lingvistický
a paralingvistický obsah reči je veľmi užitočný pre vnímanie sociálnej triedy iných (Bugental,
Henker, & Whalen, 1976; Ellis, 1967; Labov, 2006; Wolfram & Schilling-Estes, 2006).

Ďalší výskum ukázal, že kvalita hlasu môže charakterizovať regionálne skupiny (Trudgill,
1974), vek (Helfrich, 1979) a sociálna triedu (Esling, 1978), ako aj nositeľa charakteristík
vplyvu a osobnosti (Scherer, 1979, 1986). Esling (1978) informoval o vyššom výskyte
„škrípavého“ hlasu u mužov vyššej triedy z jeho edinburskej vzorky. Zdá sa preto, že
dimenzia statusu je pre tento typ hlasu relevantná. Vyššie uvedená analýza naznačuje, že
rečový štýl je jedným s dôležitých signálov spoločenskej triedy.

Signály sociálnej triedy a rozšírenie skupinových hraníc
Táto štúdia predpokladá, že ľudia pociťujú ekonomickú nerovnosť hlavne
prostredníctvom procesu vysielania a vnímania signálov spoločenskej triedy v každodenných
interakciách a pomerne menej z hľadiska makroekonomických spoločenských zmien
v bohatstve a trhoch. Aj preferencie ľudí v oblasti partnerských vzťahov nadväzujú
na spoločenské triedy, keďže dosiahnuté vzdelanie, ročný príjem a prestíž partnerov
v zamestnaní vysoko pozitívne korelujú (Schwartz, 2013). Týmto spôsobom sú signály triedy
obzvlášť silné pri určovaní pravdepodobnosti vytvárania partnerských vzťahov.

Signály sociálnej triedy odrážajúce spoločenskú nerovnosť je možné pozorovať aj
na univerzitných kampusoch, ktoré sú prevažne obývané študentmi z vysoko vzdelaných
rodín. Je tu viditeľné znižovanie pocitov spolupatričnosti medzi nimi a osobami s relatívne
nižšou triedou (napr. Bufton, 2003; Ostrove & 428 Kraus a kol.). Long, 2007; Reay, Crozier,
& Clayton,2009). Prieskumy ukazujú, že top-business firmy v snahe získať nových
zamestnancov pre vyššie riadiace pozície sa snažia získať adeptov z vyšších spoločenských
tried a vyhľadávajú ich podľa mimoškolských aktivít študentov a podľa ich členstiev
v kluboch (Rivera, 2016). Signály sociálnych tried oddeľujú ľudí z jednotlivých sociálnych
tried a stávajú sa určitým prahom pre triedny konflikt medzi jedincami rôznych sociálnych
skupín, lebo vychádzajú z toho, že zdroje sú nerovnomerne rozdelené medzi jednotlivcov v
spoločnosti.

Triedne signály udržiavajú ekonomickú nerovnosť
Podľa štúdie signály sociálnych tried prispievajú k večnej ekonomickej nerovnosti
v spoločnosti, ktorá sa prejavuje neochotou vyšších sociálnych tried zdieľať zdroje so sociálne
slabšími jedincami. Aj najmenšie rozdiely v spôsoboch, akými sa ľudia správajú a hovoria
o svojom vlastníctve sú citlivo vnímané a v ich dôsledku sa spoločnosť delí na sociálne
sektory a tak pretrváva večná ekonomická nerovnosť v spoločnosti. Jej vplyv je závažný lebo
ovplyvňuje zdravie a „well-being“ členov spoločnosti a má široký dosah, pretože ľudia
zažívajú sociálnu nerovnosť v bežných každodenných spoločenských interakciách.






Katarína Vaďurová

ZDROJE

Adler, N. E., Epel, E. S., Castellazzo, G., & Ickovics, J. R. (2000). Relationship of subjective
and objective social status with psychological and physiological functioning: Preliminary data
in healthy white women. Health Psychology, 19, 586–592.

Kraus, M. W., Park, J. W., & Tan, J. J. X. (2017). Signs of Social Class: The Experience of
Economic Inequality in Everyday Life. Perspectives on Psychological Science, 12(3),
422–435. doi:10.1177/1745691616673192. 

Piketty, T., & Saez, E. (2014). Inequality in the long run. Science, 344, 838–843.

Sergio, F., Blas, J., Blanco, G., Tanferna, A., López, L., Lemus, J. A., & Hiraldo, F. (2011).
Raptor nest decorations are a reliable threat against conspecifics. Science, 331, 327–330.

Wilkinson, R. G., & Pickett, K. E. (2006). Income inequality and population health: A review
and explanation of the evidence. Social Science & Medicine, 62, 1768–1784.

Dunbar, N. E., & Burgoon, J. K. (2005). Perceptions of power and interactional dominance in
interpersonal relationships. Journal of Social and Personal Relationships, 22, 207–233.

Bugental, D. B., Henker, B., & Whalen, C. K. (1976). Attributional antecedents of verbal and
vocal assertiveness. Journal of Personality and Social Psychology, 34, 405–411.

DiMaggio, P., & Useem, M. (1978). Social class and arts consumption. Theory and Society,
5, 141–161.

Gregory, S. W., Jr., & Webster, S. (1996). A nonverbal signal in voices of interview partners
effectively predicts communication accommodation and social status perceptions. Journal of
Personality and Social Psychology, 70, 1231–1240.

Veblen, T. (1973). The theory of the leisure class. New York, NY: Houghton Mifflin
Harcourt. (Original work published 1899).

Hall, J. A., Coats, E. J., & LeBeau, L. S. (2005). Nonverbal behavior and the vertical
dimension of social relations: A metaanalysis. Psychological Bulletin, 131, 898–924.

Gillath, O., Bahns, A. J., Ge, F., & Crandall, C. S. (2012). Shoes as a source of first
impressions. Journal of Research in Personality, 46, 423–430.

Laver, J., and Trudgill, P. (1979) Phonetic and linguistic markers in speech. In K. R. Scherer
and H. Giles (eds), Social Markers in Speech. Cambridge: Cambridge University Press.

Esling, J. H. (1978) Voice quality in Edinburgh: A sociolinguistic and phonetic study.
Unpublished PhD dissertation, Edinburgh University, Edinburgh.

Helfrich, H. (1979) Age markers in speech. In K. R. Scherer & H. Giles (eds), Social Markers
in Speech. Cambridge: Cambridge University Press.

Laver, J., and Trudgill, P. (1979) Phonetic and linguistic markers in speech. In K. R. Scherer
and H. Giles (eds), Social Markers in Speech. Cambridge: Cambridge University Press.

Scherer, K. R. (1979) Personality markers in speech. In K. R. Scherer and H. Giles (eds),
Social hfarkers in Speech Cambridge: Cambridge University Press.

Schwartz, C. R. (2013). Trends and variation in assortative mating: Causes and consequences.
Annual Review of Sociology, 39, 451–470.

Komentáre

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Alkohol NIE, radšej knihu! .. Či naopak?

Neverím, že ste v priebehu dospievania aspoň raz nečelili vyrývačnej otázke rodičov, typu: „Máš málo peňazí, keď si kupuješ také somariny?“ Ako ale odpovedať? Napríklad takto: „Tak moja nová špirála mesačne je hlúposť, ale ďalšia orchidea k tým desiatim, čo už máš v okne, to je iné.“? Je pravda taká, že každý jednoducho túži po niečom inom? V čom sa teda produkty odlišujú, a prečo sa nevieme vždy zhodnúť na ich príťažlivosti? Možno ste už počuli o osobnostných charakteristikách Big Five: extraverzia, svedomitosť, prívetivosť, neuroticizmus a otvorenosť voči skúsenostiam. Vnímať ľudí napr. ako poctivých, spoločenských či dobrodružných je bežné. Počuli ste už ale o svedomitom produkte? Matz a kol. (2016) vytvorili unikátny koncept, v ktorom dané osobnostné črty nemajú len ľudia, ale aj produkty, ktoré kupujeme! A je to práve zhoda medzi našou osobnosťou a črtami tovarov, ktorá spôsobuje, že si najviac vyberáme práve tie. Ak ste otvorení skúsenostiam, láka vás napr. umenie,

Hovoria činy hlasnejšie ako slová?

Hovoria č iny hlasnejšie ako slová? „Činy hovoria hlasnejšie ako slová.“ Na prvý pohľad to môže byť mätúce, pretože skutky nemôžu skutočne hovoriť. Akcie nemajú ústa, preto nemôžu nič povedať. Čo to vlastne znamená? V tomto výraze sú činy dôležitejšie ako slová. Alebo skôr to, čo niekto robí, má väčšiu hodnotu ako to, čo niekto hovorí. Veľakrát v jeden deň sme konfrontovaní s výberom, križovatkou, to zahŕňa náš rodinný život, vzťahy, prácu, dopravnú situáciu a všetko medzi tým. Často vieme, čo je potrebné urobiť, ale napriek tomu sa často rozhodneme urobiť druhú vec a dať ostatným svoje vlastné. A nie sme ani deti, sme dospelí, ktorí by mali vedieť, čo je správne robiť. Je smutné, že dnešný svet je posiaty ľuďmi, ktorí hovoria, že niečo urobia a potom sa rozhodnú urobiť čo chcú. Hovoria tak sväto, kritizujú ostatných za to, že „nie sú tak dobrý ako sú“, a napriek tomu robia veci často inak. Činy zobrazujú charakter a osobnosť osoby. To, čo niekto robí a ako sa v tejt

ZA PENIAZE SI LÁSKU NEKÚPIŠ, ALEBO MOŽNO AJ ÁNO?

Staré známe porekadlo, ale je to skutočne tak? Sú peniaze naozaj to, čo určuje našu hodnotu? Ako sami pristupujeme k sebe alebo k ostatným ľuďom? Skús sa zamyslieť sám nad tým, aké sú tvoje ciele a ašpirácie. Asi sa zhodneme na tom, že by si chcel mať niekde v blízkej budúcnosti dobre platenú prácu, byt, auto alebo nepozerať v obchode na cenovky. Viem, zniem ako Renton z Trainspottingu.     Ale reálne, keď si v duchu predstavíš boháča, tak aké charakteristické črty mu najčastejšie pripíšeš? Samozrejme veľa peňazí nie je vlastnosť, ani jachta, ani manželka, ani milenka, ani milenkina milenka.   Ak si ho predstavíš ako osobu, ktorá je sebavedomá/ľúbivá, (možno) vzdelaná s vecami pod kontrolou. (Inak povedané multitalentovaný čávo, alebo pre gender korektnosť multitalentovaná čaja.) Tak si tipol správne, presne toto sú atribúty „bohatšej“ časti našej populácie podľa De Arauja a Lagosa (2012). Boli skôr lóve alebo to, že sa ľúbime (možno takí, akí sme)? Nad niečím podobným
Čo nás vedie k daňovej poslušnosti alebo naopak k obchádzaniu daní? Stredobodom teórií sústrediacich sa na daňové chovanie boli vždy prípady daňových únikov. Vo všeobecnosti ľudia majú tendenciu nepúšťať majetok z rúk, a nie je to inak ani v prípade daní. Ak bola možnosť sa vyhnúť sa daniam, tak ju ľudia začali hľadať, tak vlády museli stanoviť rôzne opatrenia aby zabránili daňovým únikom. Podľa P. JIMENEZ a G.S. IYERA (2016) medzi najčastejšie snahy každej vlády patria zvyšovanie rizika odhaľovania daňových únikov a sprísňovanie trestov za neposlušnosť. Je dôležitý vzťah občanov s vládou, ak vláde ľudia dôverujú tak to má pozitívny vplyv na daňovú poslušnosť. Vo výskume vo USA P. JIMENEZ a G.S. IYERA (2016) zistili že sociálne normy majú veľký vplyv na personálne normy občanov. Pojem personálna norma značí morálny kódex a očakávania človeka a práve personálne normy poukazujú koreláciu s dôverou ku vláde, teda to znamená že zmenou sociálnych noriem, sa dajú ovplyvniť perso

Najprv práca, potom pláca?

Už ste niekedy dostali návrh, aby ste vyvinuli auto, ktoré bude šoférovať samo? Nie, nemyslím to nezničiteľné a hovoriace auto z osemdesiatych rokov, ktoré každý pozná pod menom KITT. V roku 2004 vyhlásila agentúra DARPA súťaž a ponúkla 1 milión dolárov tomu, kto zostrojí samoriadiace auto. Podmienkou bolo, aby dokázalo prejsť cez Mohavskú púšť viac ako 200 kilometrov. Táto súťaž je jedna z mnohých príkladov tkzv. ceny za inováciu. Sú to jednoducho výzvy, ktoré stanovujú nejaký cieľ a za splnenie cieľa ponúkajú finančnú odmenu. Avšak môže sa stať, že inovátor dokončí projekt, ale odmenu za to nedostane. Objavuje sa tu problém so záväzkom . Kým inovátor dokončí projekt, social planner (v ekonómii človek, ktorý má rozhodovaciu právomoc) môže finančné prostriedky, ktoré mali patriť jemu, presunúť na alternatívne projekty. Najznámejší príklad, ktorý opisuje tento problém so záväzkom, je príbeh hodinára Johna Harrisona. Britská vláda vypísala odmenu dvadsaťtisíc libier tomu