Peniaze. Pre niekoho symbol moci, prestíže, pre iného sú
koreňom všetkého zla. Ľudia si uvedomujú krehkosť života a nevyhnutnosť
konečnej smrti. Mení sa pohľad ľudí na
hodnotu peňazí, ak si uvedomujú bezprostrednú smrť? Sú symbolom nesmrteľnosti?
Teória manažmentu terorizmu naznačuje, že
úzkosť a strach zo smrti sú utlmené v peniazoch. V dnešnom svete
si môžeme za peniaze kúpiť takmer všetko. Dokážu manipulovať realitu, môžu
pomôcť ľuďom prekonávať strach zo smrti a poskytnúť im doslovnú ochranu.
Bohatí ľudia si kupujú bodyguardov, nepriestrelné sklá, ba dokonca aj
zdravotnú starostlivosť.
Ľudia šetria a utrácajú peniaze z rôznych
dôvodov. Nielen výdavky, ale aj šetrené peniaze môžu fungovať ako existenčná
vyrovnávacia pamäť a chrániť ľudí pred úzkosťou smrti. Nápadná konzumácia i
úspora pomáha ľuďom vyrovnať sa so strachom zo smrti.
Účastníci štúdií, ktoré sa venujú tejto
problematike, boli požiadaní, aby si
predstavili scenár, podľa ktorého im okamžite prislúcha určitý obnos peňazí.
Následne dostali informáciu, že táto platba bude oneskorená. Účastníci boli
potom vyzvaní, aby stanovili hodnotu kompenzácie za oneskorenú platbu. Ukázalo sa,
že ľudia, ktorí sú pripravení na smrť, očakávajú vyššiu finančnú kompenzáciu za
zrušenie okamžitej platby peňazí.
Ľudia, ktorí často premýšľajú o svojej
smrti, si užívali viac život a peniaze míňali na nákupy oblečenia,
voľnočasové aktivity. Ale stali sa viac
chamtivejšími a boli menej citliví k životnému prostrediu. Ak sa
ľudia príliš zameriavajú na získavanie peňazí, môžu trpieť základným pocitom
neistoty, nízkeho sebavedomia, majú naštrbené medziľudské vzťahy.
Peniaze dnes hýbu svetom ale do hrobu si
ich nezoberieme.
Lucia Huláková
Referencie
KASSER, T., KASSER, V.G., (2001). The
dreams of people high and low in materialism. Journal of
Economic Psychology, 22, 693-719.
ZALESKIEWIC, T. et al. (2013). Money and the fear of death: The
symbolic power of money as an existential anxiety buffer. Journal of Economic
Psychology, 36, 55-67.
Komentáre
Zverejnenie komentára