Keď prispejú druhí, prispejem aj ja? Budem
ovplyvnený druhými, lebo keď to spravili ostatní, asi sa to tak má?
To čo väčšina ľudí robí – alebo sociálne normy,
ovplyvňujú širokú škálu správania. No výskumníkov Agerströma a kol. (2016)
zaujímalo či sa tak deje aj pri charitatívnom dávaní. Inými slovami, zvyšuje ich
použitie šancu, že ľudia prispejú charite? Svoj výskum uskutočnili v spolupráci
s charitatívnou organizáciou a každý participant – vysokoškolák dostal brožúru.
Tá obsahovala obrázky ugandských detí žijúcich v chudobe a informácie o
rôznych projektoch organizácie. Ale ako zistili či sociálne normy majú skutočne
vplyv? Študentov rozdelili do troch skupín. Prvá mala v brožúre len
altruistickú výzvu, aby pomohli a prispeli. Druhá sa dočítala, že aj 73 %
švédskych študentov tak spravilo a tretia
skupina dostala informáciu, že prispelo 73% oslovených študentov z ich
univerzity. No a ako dopadlo?
Zistili, že použitie sociálnych noriem funguje
viac ako len altruistická výzva. Navyše pri sociálnych normách viazaných na
bližšiu referenčnú skupinu – študentov rovnakej univerzity, to bolo účinnejšie.
Keďže študenti nevedeli o svojej participácii, mohli odvolať svoje rozhodnutie darovať. Ani jeden
z nich tak nespravil, najskôr preto, že štúdia sa uskutočnila v spolupráci
so skutočnou charitatívnou organizáciou. Čiže sa zúčastnili výskumu a zároveň
aj pomohli.
Teraz už vieme, že sociálne normy majú
vplyv aj na darcovstvo. Ale kto je na ich použitie citlivejší? Muži či ženy? Podľa
štúdie Crocson, Handy & Shang (2010) sú to, prekvapivo, práve muži. Dočasne
vytvorené sociálne normy ich ovplyvňujú významne viac ako ženy.
Ako teda majú charitatívne organizácie úspešne
apelovať na verejnosť? Odhady autorov naznačujú, že poskytnutím miestnych
noriem sa môže počet darcov a veľkosť príspevku až zdvojnásobiť! A to
je obrovský rozdiel keď už len jedno darovanie vo výške 10 $ dokáže zabezpečiť
30 vysokokalorických jedál pre podvyživené deti či 360 tabliet na maláriu
(Agerström a kol., 2016).
Kristína Strečanská
Referencie
Agerström, J., Carlsson, R., Nicklasson,
L., & Guntell, L. (2016). Using descriptive social norms to increase
charitable giving: The power of local norms. Journal of Economic Psychology,
52, 147–153.
Croson, R. T., Handy, F., & Shang, J.
(2010). Gendered giving: The influence of social norms on the donation behavior
of men and women. International Journal of Nonprofit and Voluntary Sector
Marketing, 15(2), 199–213.
Obrázok dostupný na:
http://www.foodforthoughtafrica.org/support-our-work/
Komentáre
Zverejnenie komentára