Zamýšľali ste sa niekedy nad tým, prečo ste prijali ponuku, ktorá nebola vôbec výhodná? No práve naopak? Prečo sa nám teda stáva, že akceptujeme takéto záludné či zavádzajúce ponuky?
Naše rozhodnutia sú ovplyvnené motivačným modelom pozostávajúcim z psychologických procesov, ktoré rozhodujú o tom, či danú ponuku prijmeme alebo naopak, odmietneme. Buď hľadáme dôkazy, ktoré nás vedú k prijatiu ponuky alebo nepodložené dôkazy vedúce k jej odmietnutiu. Aktivácia týchto procesov je závislá od kontextu a charakteristiky človeka. Určite vás neprekvapí, keď vám poviem, že vedci zistili, že práve charakteristika „ľudská potreba“ zohráva zásadnú úlohu (Marrero a kol., 2016).
Prečo? Pretože ak zavádzajúca ponuka súvisí s ľudskými potrebami, tak sa nám aktivuje systém, vďaka ktorému máme tendenciu ponuku akceptovať a tak podvod prehliadnuť. Súvisí to aj so sklonom k seba-potvrdzovaniu. Vo všeobecnosti máme tendenciu uprednostňovať a vyhľadávať informácie, ktoré potvrdzujú naše hypotézy alebo očakávania bez toho, či sú správne alebo nie. Čiže napríklad plešatý človek si zakúpi kozmetický výrobok, ktorý má po následnej aplikácií vyliečiť jeho plešivosť. Chce mať vlasy a byť príťažlivým. Vďaka týmto potrebám je tak náchylnejší ponuku akceptovať, uspokojiť ich a tak podvod prehliada. Ak však ide o ponuku, kedy daný produkt nepotrebujeme, máme tendenciu ponuku odmietnuť (Marrero a kol., 2016).
Vedci skúmali rôzne typy podvodov ako aj to ako veľmi sú ľudia na ne citliví. Zistili, že dôležitú úlohu pri podliehaní zavadzajúcim ponukám zohrávajú práve špecifické vedomosti v konkrétnej oblasti, slovné varovania o podvodnej ponuke ako aj vzťah medzi nákladmi a výnosmi (Ayal & Klar, 2014).
Ako sa teda môžeme vyvarovať podľahnutiu zavadzajúcim ponukám?
Marrero a kol. (2016) zistili, že účinnými metódami sú napríklad varovanie – podanie podozrivej informácie o produkte, poskytnutie informácie o iných alternatívach k príslušnému produktu, ale aj vyvarovanie sa hľadaniu utvrdzujúcich presvedčení.
Hoci sme každý iný a máme odlišné potreby, mali by sme sa mať vždy na pozore a nenaletieť každej lákavej ponuke.
Veronika Marečková
Ayal, S., & Klar, Y. (2014). Detecting varieties of cheating: How do people navigate between different cheating ploys? Thinking & Reasoning, 20(1), 51-76.
Marrero, H., Gámez, E., & Díaz, J. M. (2016). Do people reason when they accept tricky offers? A case of approach and avoidance motivated reasoning. Journal of Economic Psychology, 57, 26-38.
Obrázok voľne dostupný na: https://barrachd.co.uk/wp-content/uploads/2017/07/You-are-biased.png
Komentáre
Zverejnenie komentára