Nálada
môže ovplyvniť finančné rozhodnutia, ako sú tolerancia voči riziku, vnímanie
rizika a ako informácie spracovávajú jednotlivci pri vytváraní očakávaní. Napríklad,
predstavte si, že máte možnosť sa rozhodnúť investovať do akcií Land Rover
alebo AeroMobil. Land Rover je známa spoločnosť, čiže je to bezpečná
investícia. AeroMobil je nová spoločnosť, čiže je to risk. Budúcnosť môže ale
ukázať, že sa tieto autá budú vyrábať a naša investícia sa oplatí viac.
Pre ktorú firmu by ste sa rozhodli pod vplyvom zlej nálady? Na obrázku vidíme
obchodníka, ktorý sa rozhoduje medzi správnymi dverami. V našom prípade by
žlté dvere znamenali voľbu toho, že si vyberieme bezpečnejšiu investíciu
a hnedé dvere, že sa rozhodneme riskovať.
Rozhodovanie
sa obchodníka
Výskumy
ukazujú, že obchodníci s negatívnou náladou berú malé riziká
a obchodníci s pozitívnou náladou vykazujú správanie, ktoré je
náchylnejšie na riziko (Au a kol., 2003). Môžeme sa tak domnievať, že keď
máme zlú náladu, vybrali by sme bezpečnejšiu
investíciu (Land Rover) a volili tak žlté dvere. Zvolili by sme si takisto
bezpečnejšiu investíciu pod vplyvom negatívnej nálady spôsobenej finálnym
skončením seriálov?
Ukázalo
sa, že negatívna nálada amerických investorov spôsobená finálnym skončením seriálov
znižuje dopyt po rizikových aktívach (Lepori, 2015). Taktiež pozitívna nálada
pod vplyvom pozerania komediálnych filmov cez víkend je nasledovaná poklesom
akcií nasledujúci pondelok. Sledovanie komediálnych filmov môže vyvolať
pozitívnu náladu, čo môže nabádať ľudí, aby sa správali opatrnejšie a vyhýbali
sa rizikám (Lepori, 2010).
Zdá sa,
že nálada môže ovplyvniť toleranciu, vnímanie rizík a očakávania
investorov, ktoré následne ovplyvňujú ich voľby. Skúsili ste sa zamyslieť, aké je vaše rozhodnutie pod
vplyvom negatívnej či pozitívnej nálady?
Ivana Pristačová
Referencie
Au, K. Chan, F.,
Wang, D., & Vertinsky, I. (2003). Mood in foreign exchange trading:
Cognitive processes and performance. Organizational
Behavior and Human Decision Processes, 91,
322-338.
Lepori, G. M.
(2015). Investor mood and demand for stocks: Evidence from popular TV series
finales. Journal of Economic Psychology,
48, 33-47.
Lepori G. M.
(2010). Positive mood, risk attitudes, and investment decisions: field evidence
from comedy movie attendance in the U.S. Copenhagen Business School -
Department of Finance, 59.
Obrázok stiahnutý z: https://cz.123rf.com/clipart-vector/undecided_businessman.html?sti=mvh8foikd1x8c1sqt4
Komentáre
Zverejnenie komentára