Azda každý
z nás sa už stretol s človekom sediacim na ulici pýtajúc peniaze či
drobný príspevok. Často krát však na takýchto ľudí reagujeme s nedôverou
pretože naša poskytnutá pomoc bola zneužitá. Všetci určite poznáme príbeh
o náhodnom okoloidúcom, ktorému sa stali snáď všetky katastrofy sveta
a pýta od nás malú pomoc v podobe vypožičania mobilného telefónu
alebo malej finančnej sumy. Ako si potom môžeme byť istý ktorý je „ten
ozajstný“ človek v núdzi, ktorý nezneužije našu dôveru ? Zmenili by naše
rozhodnutie poskytnúť pomoc informácie o naozajstnej potrebe prijímateľa?
V štúdii
(Kandul, 2016) výskumníci použili HRU DIKTÁTOROV na skúmanie ozajstnej potreby prijímateľa daru
či príspevku. V tejto hre bol použitý vplyv ex-post (dodatočných) a ex-ante (budúcich) informácií a skúmanie toho či tieto
informácie ovplyvnia darcu v ochote prispieť človeku, ktorý žiada
o pomoc. Vo výskume teda chceli zistiť či je človek ochotný poskytnúť
pomoc aj keď nemá žiadnu predstavu o tom, nakoľko je táto pomoc pre
pýtajúceho človeka potrebná. Zistilo sa, že neexistujú významné rozdiely medzi
tým, keď darcovia mali potrebné informácie o potrebe prijímateľa daru
a keď tieto informácie nemali. Dalo by sa povedať, že tu ide skôr
o motív prosociality a potreby akejsi solidarity pri pohľade na
trápiaceho sa človeka, ktorý možno nemal také šťastie ako my.
Je však
dokázané, že ľudia sú častejšie ochotní poskytnúť pomoc druhému človeku ak sú
o to priamo požiadaní. Tiež sa zistilo, že sme ochotnejší v pomoci
cudzincom ako domácim obyvateľom, čo môže byť spôsobené práve potrebou pomoci
niekomu kto to naozaj potrebuje, veď raz darmo sme len ľudia a musíme si
navzájom pomáhať :).
Štúdia
(Andreoni & Rao, 2011) zase hovorí, že všetko je o komunikácii. Autori
tvrdia, že na to, aby bol človek ochotný pomoci musí byť vyvinutá aspoň nejaká
interakcia medzi darcom a príjemcom, čo následne ovplyvní darcove rozhodnutia.
Tiež je tu potvrdený fakt, že priame požiadanie o pomoc býva aj častejšie
vyslyšané a teda ide o akúsi „silu pýtania sa“. Avšak aj tu treba dávať pozor na to ČO alebo
KOĽKO pýtame. Potvrdilo sa totiž, že pri prosbách o vyššie čiastky
v žiadostiach o príspevok neobídeme najlepšie a často krát
dostaneme oveľa menej ako sme pýtali. Zaujímavé je, že to neplatí aj naopak
a v nižších prosbách pravdepodobne dostaneme aj naozaj menšie
príspevky.
Ako teda
reagovať na také množstvo žiadostí o pomoc, s ktorými sa stretávame
každý deň na uliciach ? To je už na každom, avšak treba brať na vedomie, že
nikdy nevieme kedy sa v zlej situácii ocitneme my sami.
Simona Meštíková
Referencie
Kandul, S.
(2016). Ex-post blindness as excuse ? The effect of information disclosure on
giving. Journal of Economic Psychology,
52, 91-101.
Andreoni, J.,
& Rao, J.M. (2011). The power of asking: How communication affects
selfishness, empathy, and altruism. Journal
of Public Economics, 95, 513-520.
Obrázok
dostupný na: https://hikingartist.com/2015/02/06/water-is-everything/begging-skeleton-money-around/
Komentáre
Zverejnenie komentára