Často
predpokladáme, že keď si kúpime niečo, po čom dlho túžime (nové auto, nové
oblečenie), ale aj pri mnohých významných udalostiach (povýšenie, nasťahovanie
sa do nového domu), že nás to urobí šťastným. Z krátkodobého hľadiska to
tak aj je. Postupom času však naša radosť mizne. Prečo je to tak?
Ide
totiž o fenomén, ktorý sa nazýva hedonická
adaptácia.
Emmerling a Qari (2017) skúmali efekt
hedonickej adaptácie pri kúpe automobilu. Sledovaním úrovne šťastia tých istých
osôb v priebehu niekoľkých rokov pred nákupom auta a po zakúpení auta zistili,
že v priebehu 5 rokov úroveň individuálneho šťastia klesá o 1/3 práve
kvôli hedonickej adaptácii.
Jednotlivci zanedbávajú tento proces
adaptácie a preto sa riadia neoptimálnym plánom spotreby. Ak by sme ho však
začali predvídať, mohlo by to ovplyvniť naše rozhodnutia pri nákupe. Zvýšenie
funkcie užitočnosti predmetu spotreby by sme mohli dosiahnuť zvážením možného
znehodnotenia predmetu či zvážením budúceho vkusu.
Bez
ohľadu na to, čo sa v našom živote stane, čo sa zmení, tak úroveň šťastia sa
nejaký čas po udalosti vráti zasa do svojej základnej línie. To nás podnecuje
k tomu, aby sme znovu hľadali šťastie v niečom novom. Hedonická
adaptácia opisuje ľudí ako bežcov na bežiacom páse. Čím viac človek má, tým
viac by ešte chcel. Hľadáme príjemné veci, o ktorých si myslíme, že nás
urobia šťastnými. Keď ich dosiahneme, v dôsledku adaptácie si na tieto
nové skutočnosti zvykneme, prestaneme si ich uvedomovať a už nám nebudú
robiť takú radosť ako na začiatku. Preto začneme hľadať niečo nové, nejaký iný
zdroj šťastia. Tak sa tento cyklus opakuje (Emmerling & Qari, 2017).
Hedonický bežiaci pás
Môže sa uplatňovať táto teória aj na životnú udalosť ako je manželstvo?
Výsledky štúdie Lucasa a spol. (2003)
ukazujú, že adaptácia u respondentov na manželstvo bola pomalá, čiastočná
a vo veľa prípadoch neprejavovali žiadne známky adaptácie. Nie je to teda tak,
že po sobáši sa všetci ľudia prispôsobia ich pôvodnej úrovni spokojnosti. Podľa
výsledkov, niektorí ľudia boli šťastnejší po uzatvorení manželstva, zatiaľ čo
podobný počet ľudí bol menej šťastný. Táto
rôznorodosť reakcií pravdepodobne odráža skutočnosť, že manželstvo môže byť
príjemné a obohacujúce, ale takisto v niektorých prípadoch aj stresujúce.
Andrea
Snášelová
Referencie
Emmerling, J., & Qari, S. (2017). Car ownership and hedonic
adaptation. Journal of Economic
Psychology, 61, 29–38.
Lucas, R. E., Clark, A. E., Georgellis, Y., & Diener, E.
(2003). Reexamining Adaptation and the Set Point Model of Happiness: Reactions
to Changes in Marital Status. Journal of
Personality and Social Psychology, 84(3), 527-539.
Obrázok stiahnutý z: http://www.follow9.com/the-hedonic-treadmill/
Komentáre
Zverejnenie komentára