Preskočiť na hlavný obsah

Poverty identity and preference for challenge:Evidence fromthe U.S.andIndia



Poverty identity and preference for challenge:Evidence fromthe U.S.andIndia
Predstavte si situáciu, že by ste sa ocitli v dlhodobej finančnej tiesni. Dnes vám napíšem o tom, ako tento dopad finančnej neistoty ovplyvňuje dve skupiny ľudí, ktorí žijú v úplne iných ekonomických podmienkach.
Na začiatok si povedzme, čo je to osobná identita: osobnú identitu možno definovať takto – ide o určité spoločenské preferencie u ľudí, ktorú sú formované sociálnymi skupinami, s ktorými sa stotožňujú. To znamená, že osobná a sociálna identita môžu byť definovaná rasou (etnickou príslušnosťou) (Benjamin, Choi, Strickland, 2010).
Osobná identita hrá kľúčovú úlohu človeka, pokiaľ ide o rozhodovanie. Kľúčová identita, o ktorej budem dnes písať, je identita chudoby. Predstavím vám dva experimenty, v ktorých bude jasne ukázané, ako sa prejavuje táto kľúčová identita chudoby u ľudí, ktorí zažívajú chronicky pretrvávajúci stav chudoby, alebo v druhom prípade ľudia, ktorí žijú celý život v chudobných pomeroch (Banker, Bhanot, Desptande, 2020). 
Prvý experiment bol vykonaný v spolupráci so študentmi na verejnej univerzite v USA. Účastníci štúdie predtým, ako si vybrali typ úlohy, podstúpili sériu otázok, ktoré buď zdôrazňovali, alebo naopak nezdôrazňovali ich finančnú situáciu. Študenti sa mali možnosť rozhodnúť medzi pokojnou, málo hodnotenou úlohou a náročnou, lepšie hodnotenou úlohou. Zistenia tohto experimentu boli nasledovné: pripomínanie finančnej neistoty vedie k nižšiemu výberu náročných úloh bez vplyvu na časové riziko a preferencie (Banker, Bhanot, Desptande, 2020).
V článkoch je uvedených viacero vysvetlení, prečo tomu tak je. Jednak ľudia, ktorí definujú samého seba ako finančne nezaisteného, majú pocit, že sú bezmocní a nemajú kontrolu nad vlastným životom. Taktiež to ovplyvňuje aj druhú stránku, a to ochotu angažovať sa v náročných úlohách, čo má za následok straty na trhu práce a v oblasti ekonomiky (Hall, Zhao, Shafir, 2014). 
Pokiaľ ide o druhý experiment, ktorý sa uskutočnil v teréne v slume v Dharavi v Bombaji v Indii. V tomto experimente sa prejavili psychologické účinky chudoby, ktoré vstúpili do každodenného života. Nie je to akási prechodná pretrvávajúca črta, ale v tomto prípade sa to mení na trvalú charakteristickú črtu, ktorá reprezentuje tieto chudobné populácie. V tomto experimente sa nenašli dôkazy o tom, že by malé rozrušenia vo význame identity ovplyvnili výber možnosti náročnejšej alebo jednoduchšej úlohy. U ľudí, ktorí žili v neustálej chudobe, nebolo badať významné rozdiely medzi lukratívnou náročnou prácou a menej ohodnotenou jednoduchou prácou (Banker, Bhanot, Desptande, 2020). 
Záver: ak sa teda pozrieme na rozdiely medzi ľuďmi v týchto dvoch experimentoch, je jasne ukázané, že študenti, ktorí si uvedomujú len dočasnú, ale dlho pretrvávajúcu chudobu, majú tendenciu uchyľovať sa k menej náročným úlohám, nakoľko z ich vyplývajúcej finančnej situácie, v ktorej sa nachádzajú, si neveria, že by mohli náročnú úlohu zvládnuť.  
                                                                                                                              Autor: Ján Šouc
Referencie:
Banker, Bhanot, Desptande: Poverty identity and preference for challenge: Evidence from the U.S.and India. Journal of Economic Psychology 76 (2020) 102214
Benjamin,D.J.,Choi,J.J.,&Strickland,J.A.(2010).Social identity and preferences. American Economic Review, 100(4),1913–1928.
Hall,C.C.,Zhao,J.,&Shafir,E.(2014).Self-affirmation among the poor: Cognitive and behavioral implications. Psychological Science,25(2),619–625.

Komentáre

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Alkohol NIE, radšej knihu! .. Či naopak?

Neverím, že ste v priebehu dospievania aspoň raz nečelili vyrývačnej otázke rodičov, typu: „Máš málo peňazí, keď si kupuješ také somariny?“ Ako ale odpovedať? Napríklad takto: „Tak moja nová špirála mesačne je hlúposť, ale ďalšia orchidea k tým desiatim, čo už máš v okne, to je iné.“? Je pravda taká, že každý jednoducho túži po niečom inom? V čom sa teda produkty odlišujú, a prečo sa nevieme vždy zhodnúť na ich príťažlivosti? Možno ste už počuli o osobnostných charakteristikách Big Five: extraverzia, svedomitosť, prívetivosť, neuroticizmus a otvorenosť voči skúsenostiam. Vnímať ľudí napr. ako poctivých, spoločenských či dobrodružných je bežné. Počuli ste už ale o svedomitom produkte? Matz a kol. (2016) vytvorili unikátny koncept, v ktorom dané osobnostné črty nemajú len ľudia, ale aj produkty, ktoré kupujeme! A je to práve zhoda medzi našou osobnosťou a črtami tovarov, ktorá spôsobuje, že si najviac vyberáme práve tie. ...

PREČO PRECEŇUJEME NAŠE VLASTNÉ VECI?

Všetci máme radi svoje veci. Až natoľko, že ich hodnotu preceňujeme. Ak by sme mali predať naše staré auto, na ktorom sme chodili 10 rokov, s veľkou pravdepodobnosťou by sme ho predávali za vyššiu cenu, než za akú by ho boli ochotní ostatní kúpiť. Tento fenomén sa volá efekt vlastníctva a hovorí o tom, že vlastníci predmetu oceňujú ten istý predmet viac ako potenciálni kupujúci, iba kvôli tomu, že ho vlastnia. V originálnom experimente Kahneman a kol. (podľa Nataf & Wallsten, 2013) polovici participantov darovali šálku, kým druhej polovici šálku iba ukázali. Tých, ktorí vlastnili šálku, sa spýtali, koľko by boli ochotní prijať, aby sa vzdali šálky. Druhej polovici sa spýtali, koľko by boli ochotní zaplatiť, aby dostali rovnakú šálku. Výsledky boli prekvapujúce: minimálne sumy, ktoré boli ochotní vlastníci prijať za šálku, boli dvakrát väčšie, ako maximálne sumy, za ktoré by ju kupujúci kúpili. Tento efekt sa už mnohokrát potvrdil pri tradičných produk...

Dám, nedám, dám, nedám... dám? A koľko?

To, že sú lakomí, sa hovorí hlavne o Škótoch a Židoch. Môže však byť istý národ viac lakomí, hromadiaci si majetok? A dá sa posúdiť úloha vlastníckych práv pri formovaní sociálnych preferencií? Zdroj: https://www.merriam-webster.com/words-at-play/words-meaning-miser Jednou z metód je pozorovanie a porovnávanie správania pri diktátorských hrách medzi situáciami, kde je výška počiatočnej dotácie daná iba šťastím (nezaslúžený zárobok) verzus keď je daná individuálnym výkonom (zaslúžený zárobok). Slovo „hra“ môže pôsobiť mätúco, keďže ide o rozhodovanie len jedného hráča – či dá zo svojho zisku (nemusia to byť len peniaze) aj inému hráčovi alebo nie. Tento hráč, „diktátor“, má ako jediný možnosť rozhodnúť, a teda druhý hráč, príjemca, nemá na výsledok žiadny vplyv (Engel, 2011). V minulosti sa ukázalo, že ľudia sa správajú viac vo svoj prospech, ak si svoj zárobok zaslúžili (napr. Oxoby a Spraggon, 2008), čo podporuje tvrdenie, ...

OVPLYVŇUJE SEBAÚCTA NAŠE FINANČNÉ ROZHODOVANIE?

V porovnaní so 6 krajinami sveta, slovenská populácia ukázala priemerné výsledky v oblasti finančnej gramotnosti. Nášmu ministerstvu to však nie je ľahostajné a preto existujú rôzne programy na zlepšenie týchto vedomostí. Dokonca sú zavedené vzdelávacie programy už pre deti na základných a stredných školách. Myslíte si, že takéto opatrenia sú postačujúce? Stačí mať všeobecné vedomosti v oblasti financií pre správne rozhodovanie sa? Výskumy naznačujú, že nie! Existujú 2 typy takýchto vedomostí a to sú objektívne (čo skutočne vieme) a subjektívne (čo si myslíme, že vieme). Základným predpokladom väčšiny programov finančného vzdelávania je, že zlepšenie objektívnych finančných vedomostí by malo viesť k zlepšeniu finančných rozhodnutí (Baker & Tang, 2016). Avšak vo finančnej oblasti nemusí vždy platiť čím viac tým lepšie. Čo v praxi znamená, že aj keď toho jedinci vedia rovnako veľa, nemusia sa takisto aj rozhodovať. Ak si nie sme istí našimi schopnosťami nemusíme ich vedieť ani správ...

Nebuď baba alebo ako sa (ne)správať v podnikaní

N apriek tomu, že sa pomaly uvoľňujú jasne definované hranice rodovo stereotypného správania, ešte stále máme niektoré povolania zadefinované ako typicky ženské alebo mužské. Skúste si predstaviť povolanie, ktoré sa vám spája čisto len s jedným pohlavím. Napríklad taká učiteľka v materskej škole alebo stavbár. Súvisí to so stereotypným očakávaním správaním, ktoré definuje, že ľudia by sa mali správať v súlade so svojím pohlavím, čiže ženy srdečne a starostlivo, zatiaľ čo od mužov sa očakáva dominancia a asertivita. Keď sa   pozrieme na podnikanie, v ktorom sa dá nájsť aj nemalé množstvo úspešných žien, aj to je vnímané skôr ako „mužský svet“, v ktorom treba mať dávku asertivity, agresie či schopnosti presviedčať a riadiť ľudí. Otázkou teda je, či to majú podnikateľky ťažšie, keď sa správajú žensky alebo práve naopak, príliš mužsky a sú tak v rozpore so správaním, ktoré je od nich očakávané, Touto otázkou sa zaoberala aj štúdia autorov Balachandra, Briggs a kol. (2019), ktorá ...