Tiež ťa učili, že ak chceš uspieť,
musíš byť prvý? A čo keby som ti povedala, že ísť práve druhý v poradí
je výhodou. V ekonomickej psychológii existuje pojem tzv. „second-mover
effect“, vo voľnom preklade efekt druhého v poradí. Second-mover je
niekto, kto na trh alebo do hry príde ako druhý v poradí. Dokáže tak
odsledovať ako reagujú zákazníci a vyvarovať sa tak chybám, ktorých sa dopustil
prvý hráč alebo prvá firma na trhu. No ak by túto výhodu vedeli využiť všetci
vo svoj prospech, nechcel by každý byť „ten druhý“?
Bühren a Steinberg (2019) sú dvaja páni, ktorí sa rozhodli overiť, do akej
miery tu hrajú úlohu psychologické vlastnosti. Urobili tak formou tenisového
experimentu založenom na ABBA sekvencii. Po analýze jednotlivých úderov
zistili, že hráčovi č.2 (B) sa darilo lepšie ako hráčovi č.1 (A). Prečo je tomu
tak, keď mali obaja rovnaký počet úderov? Zistili, že je silným ukazovateľom je
miera sebavedomia. Hráčom, u ktorých istili, že majú vyššie sebavedomie sa
darilo výrazne lepšie. Jedným z vysvetlení je, že hráč alebo športovec
s nízkym sebavedomím bude chcieť mať ten najťažší úder, cháp ten úplne
prvý, za sebou čo najskôr, aby z neho opadla tréma. No niekto
s vysokým sebavedomím verí vo svoje schopnosti a neobáva sa tak, že
by sám neuspel. Môže sa preto sústrediť napríklad na zastrašovanie súpera alebo
sa jednoducho poučí z jeho chýb a opraví chyby vo vlastnom výkone.
A aké ponaučenie z toho v závere teda plynie? Aj keď existujú určité
podmienky, ktoré vedú k výhodám v niektorých situáciách, nedajú sa
uplatniť celoplošne. Vždy treba brať od úvahy špecifické vlastnosti danej osoby,
pretože každý z nás je predsa jedinečný.
Zdroje:
Allen, M. S., Greenlees, I., &
Jones, M. (2013). Personality in sport: a comprehensive review.
International Review of Sport and Exercise Psychology, 6(1), 184–208.
Glickeman, D. (2016, July 12). Call It a
Second-Mover Advantage: Why Starting Second Can Mean Finishing First. Inc. Retrieved
from https://www.inc.com/david-glickman/call-it-a-second-mover-advantage-why-starting-second-can-mean-finishing-first.html
Twenge, J., &
Campbell, S. (2008). Generational Differences in Psychological Traits and Their
Impact on the Workplace. Journal of Managerial Psychology. 23. 862-877.
Obrázok prevzatý z: https://www.shellypalmer.com/2013/10/first-mover/
Komentáre
Zverejnenie komentára