Preskočiť na hlavný obsah

Keď charita začína doma: Ako osobný finančný nedostatok vedie preferencie lokálneho prispievania namiesto globálneho záujmu


Autor: Yas Jalali

Tento príspevok sa zaoberá charitatívnym správaním osôb a poukazuje prečo sú ľudia viac ochotní prispievať na miestne (lokálne) charity skôr, ako na zahraničné alebo vzdialené charity. Čo by ste urobili Vy? Pomohli by ste skôr domácej alebo zahraničnej charite? Myslíte, že rozhodovanie je ovplyvnené rôznymi kultúrnymi a sociálnymi aspektami? Ako to súvisí s ekonomickou situáciou prispievateľov?

Domáce vs. zahraničné príspevky
Prispievanie je jednou časťou správania emocionálnej psychológie a individuálnej prirodzenosti. Výskumníci dokázali, že je viac tendencia prispievať na lokálne charity ako tie, ktoré sú vzdialené. Toto môže súvisieť s psychologickým pocitom, že ľudia sú viac nápomocní a podporujú tých, ku ktorým pociťujú istú blízkosť. Máme tendenciu byť ochotní podeliť sa o tovary a zdroje s ľuďmi, ku ktorým pociťujeme blízkosť, ako o ktorých sa nezaujímame. Hodnota príspevkov v sociálnom prostredí závisí od toho, ako sa subjekt organizuje (angažuje) vo svojom prostredí. To je cesta, akou subjekt vníma seba vo vzťahu k ostatným, čo následne súvisí s budovaním sebakonštrukcie (Strombach a kol., 2013). Takže fráza „charita začína doma“, o ktorej hovorí náš príspevok, bola zmienená ako jeden bod prirodzenosti ľudstva. Ľudia chcú viac pomôcť, keď potreba pomoci je z ich vlastnej krajiny. Toto je spojené s pohľadom „do skupiny“ (in-group) a „mimo skupinu“ (out-group). Jedným z hlavných výsledkov je, že príležitosť je daná hlavne ľuďom v „ich skupine“ (okolí) bez znalosti bližšieho fungovania skupiny (Harris, 2014).

Kultúrne a sociálne aspekty
Skúmaním vedci dokázali, že:
- západné kultúry, ako európska a americká, kde „JA“ je definované ako fundamentálne a oddelené od ostatných ľudí. Ľudia v týchto kultúrach preukazujú vysokú autonomitu (Markus & Kitayama, 1991);
-  východné kultúry, ako napríklad Japonsko a Čína, sú vzájomne závislé na budovaní sebakonštrukcie. Jednotlivci v týchto kultúrach majú sebadefinovanie závislé na konexiách a vzťahoch s inými (Markus & Kitayama, 1991).

Ekonomický súvis
Je dôležité spomenúť, že z hľadiska ekonomického rozsahu je charitatívne prispievanie relevantné pre sociálne dobro. Vo všeobecnosti, výskumy v rôznych krajinách (na rôznych kontinentoch) dokázali, že ľudia viac prispievajú lokálnym charitám. Treba dodať, že finančné zdroje sú hlavným bodom charitatívneho správania. Ak ľudia nemajú veľa finančných prostriedkov určených na príspevky, uprednostňujú prispievať „in-group“ a nie „out-group“. Ak finančný status darcov príspevkov je rozsiahly, v takom prípade nie je pre nich relevantný príjemca príspevkov, a v týchto prípadoch sa často okrem príspevkov „in-group“ vyskytujú aj „out-group“ príspevky. Špecifickým typom prispievateľov sú altruisti, ktorí nerozlišujú akého príjemcu obdarujú. Altruisti s  finančnými prostriedkami chcú iba pomôcť a poskytnú príspevok bez hlbšieho zamýšľania sa (príspevky „in-group“ aj „out-group“), majú potrebu a chuť pomôcť komukoľvek (Khalil 2003).
Z evolučnej perspektívy, keď sú zdroje nedostatočné, zmena pozornosti na svoju vlastnú skupinu je nevyhnutná na prežitie. Avšak ak sú finančné zdroje prevyšujúce (dostatočné), ľudia môžu pociťovať menej znepokojenia nad ochranou „in-group“ skupiny, a sú viac otvorení pomoci iným, nesúvisiac od ich psychologickej vzdialenosti (Herzenstein & Small 2012).
Psychológovia a filozofi na základe optimálneho prispievania, aby bolo dosiahnuté čo najvyššie sociálne dobro zistili a odporúčajú, že dokonca aj iba malé zmeny v alokovaní príspevkov majú podstatný ekonomický dôsledok na charity (obdarovaných). Nerozlišujú či ide o charity lokálne alebo vzdialené. Mnohými výskumami bolo dokázané (ako uvádzame aj v našom príspevku vyššie), že obdarované sú predovšetkým lokálne charity. Vzdialené charity sa primárne obdarúvajú iba veľmi zriedka, resp. ak sú obdarované vzdialené charity, tak prevažne až sekundárne, po lokálnych charitách. Ľudia pravdepodobnejšie prispejú na vzdialené (globálne/medzinárodné) charity, keď majú silné stotožnenie sa so svetovou komunitou, pretože vnímajú menšie rozdiely medzi „in-group“ a „out-group“ členmi (napr.: záplavy, zemetrasenia...).

Zdroje
1. HARRIS, D., HERRMANN, B., KONTOLEON, A., NEWTON, J., (2014). Is it a norm to favor your own group? Economic Science Association. DOI 10.1007/s10683-014-9417-9.
2. HERZENSTEIN, M., SMALL, D,. (2012) ,"Donating in Recessionary Times: Resource Scarcity, Social Distance, and Charitable Giving", in NA - Advances in Consumer Research Volume 40, eds. Zeynep Gürhan-Canli, Cele Otnes, and Rui (Juliet) Zhu, Duluth, MN : Association for Consumer Research, Pages: 13-17.
3.  KHALIL, E.L., (2003). What is altruism? Journal of Economic Psychology 25 (2004) 97–123. PsycINFO classification: 2360; 2950; 3020.
4. MARKUS, H. R., & KITAYAMA, S. (1991). Culture and the self: Implications for cognition, emotion, and motivation. Psychological Review, 98(2), 224–253.
5. STROMBACH, T., JIN, J., WEBER, B., KENNING, P., SHEIN, Q., MA, Q., KALENSCHER, T,. (2013). Charity Begins at Home: Cultural Differences in Social Discounting and Generosity. Journal of Behavioral Decision Making, J. Behav. Dec. Making, 27: 235–245 (2014). DOI: 10.1002/bdm.1802.

Zdroj obrázku:

Komentáre

  1. V tejto zložitej situácii je obzvlášť dôležité vzájomne si pomáhať, ale niektorí ľudia jednoducho nemajú peniaze pre seba. Bolo by skvelé, keby ste urobili článok o spôsoboch, ako zarobiť peniaze z domu. Zistil som, forex obchodovanie je populárne. Instaforex, ktorý založil Ildar Sharipov, ponúka niekoľko návodov, takže z toho možno niečo vyjde.

    OdpovedaťOdstrániť

Zverejnenie komentára

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Alkohol NIE, radšej knihu! .. Či naopak?

Neverím, že ste v priebehu dospievania aspoň raz nečelili vyrývačnej otázke rodičov, typu: „Máš málo peňazí, keď si kupuješ také somariny?“ Ako ale odpovedať? Napríklad takto: „Tak moja nová špirála mesačne je hlúposť, ale ďalšia orchidea k tým desiatim, čo už máš v okne, to je iné.“? Je pravda taká, že každý jednoducho túži po niečom inom? V čom sa teda produkty odlišujú, a prečo sa nevieme vždy zhodnúť na ich príťažlivosti? Možno ste už počuli o osobnostných charakteristikách Big Five: extraverzia, svedomitosť, prívetivosť, neuroticizmus a otvorenosť voči skúsenostiam. Vnímať ľudí napr. ako poctivých, spoločenských či dobrodružných je bežné. Počuli ste už ale o svedomitom produkte? Matz a kol. (2016) vytvorili unikátny koncept, v ktorom dané osobnostné črty nemajú len ľudia, ale aj produkty, ktoré kupujeme! A je to práve zhoda medzi našou osobnosťou a črtami tovarov, ktorá spôsobuje, že si najviac vyberáme práve tie. ...

Dám, nedám, dám, nedám... dám? A koľko?

To, že sú lakomí, sa hovorí hlavne o Škótoch a Židoch. Môže však byť istý národ viac lakomí, hromadiaci si majetok? A dá sa posúdiť úloha vlastníckych práv pri formovaní sociálnych preferencií? Zdroj: https://www.merriam-webster.com/words-at-play/words-meaning-miser Jednou z metód je pozorovanie a porovnávanie správania pri diktátorských hrách medzi situáciami, kde je výška počiatočnej dotácie daná iba šťastím (nezaslúžený zárobok) verzus keď je daná individuálnym výkonom (zaslúžený zárobok). Slovo „hra“ môže pôsobiť mätúco, keďže ide o rozhodovanie len jedného hráča – či dá zo svojho zisku (nemusia to byť len peniaze) aj inému hráčovi alebo nie. Tento hráč, „diktátor“, má ako jediný možnosť rozhodnúť, a teda druhý hráč, príjemca, nemá na výsledok žiadny vplyv (Engel, 2011). V minulosti sa ukázalo, že ľudia sa správajú viac vo svoj prospech, ak si svoj zárobok zaslúžili (napr. Oxoby a Spraggon, 2008), čo podporuje tvrdenie, ...

PREČO PRECEŇUJEME NAŠE VLASTNÉ VECI?

Všetci máme radi svoje veci. Až natoľko, že ich hodnotu preceňujeme. Ak by sme mali predať naše staré auto, na ktorom sme chodili 10 rokov, s veľkou pravdepodobnosťou by sme ho predávali za vyššiu cenu, než za akú by ho boli ochotní ostatní kúpiť. Tento fenomén sa volá efekt vlastníctva a hovorí o tom, že vlastníci predmetu oceňujú ten istý predmet viac ako potenciálni kupujúci, iba kvôli tomu, že ho vlastnia. V originálnom experimente Kahneman a kol. (podľa Nataf & Wallsten, 2013) polovici participantov darovali šálku, kým druhej polovici šálku iba ukázali. Tých, ktorí vlastnili šálku, sa spýtali, koľko by boli ochotní prijať, aby sa vzdali šálky. Druhej polovici sa spýtali, koľko by boli ochotní zaplatiť, aby dostali rovnakú šálku. Výsledky boli prekvapujúce: minimálne sumy, ktoré boli ochotní vlastníci prijať za šálku, boli dvakrát väčšie, ako maximálne sumy, za ktoré by ju kupujúci kúpili. Tento efekt sa už mnohokrát potvrdil pri tradičných produk...

Ovládame finančnú gramotnosť? A vieme, čo je to finančný blahobyt?

Podľa niektorých autorov posledné výskumy ukazujú, že finančný blahobyt je kľúčovým faktorom celkového šťastia (Netemeyer a kol.) Nízka úroveň finančného blahobytu môže mať vážne negatívne následky tak na úrovni domácnosti, ako aj na jej všeobecné blaho. Spoločne sa nízka finančná pohoda týka celkového poklesu spotreby a viac sa spolieha na sociálnu podporu (Brüggen a kol.) Ako uvádzajú mnohí autori ako napríklad C.J. Maarten van Rooij a kol. spoliehame sa na komplexné opatrenia týkajúce sa finančných znalostí a poskytujeme dôkazy o silnom pozitívnom spojení medzi finančnou gramotnosťou a čistým bohatstvom, a to aj po kontrole mnohých determinantov bohatstva. Diskutujeme o dvoch kanáloch, prostredníctvom ktorých by finančná gramotnosť mohla uľahčiť akumuláciu bohatstva. Podľa Jing J.Xiao a kol., ktorí robili výskum finančného blahobytu mladých dospelých ich cieľom bolo opísať a otestovať koncepčný model potenciálnych predkov a dôsledkov finančného blahobytu....

Nebuď baba alebo ako sa (ne)správať v podnikaní

N apriek tomu, že sa pomaly uvoľňujú jasne definované hranice rodovo stereotypného správania, ešte stále máme niektoré povolania zadefinované ako typicky ženské alebo mužské. Skúste si predstaviť povolanie, ktoré sa vám spája čisto len s jedným pohlavím. Napríklad taká učiteľka v materskej škole alebo stavbár. Súvisí to so stereotypným očakávaním správaním, ktoré definuje, že ľudia by sa mali správať v súlade so svojím pohlavím, čiže ženy srdečne a starostlivo, zatiaľ čo od mužov sa očakáva dominancia a asertivita. Keď sa   pozrieme na podnikanie, v ktorom sa dá nájsť aj nemalé množstvo úspešných žien, aj to je vnímané skôr ako „mužský svet“, v ktorom treba mať dávku asertivity, agresie či schopnosti presviedčať a riadiť ľudí. Otázkou teda je, či to majú podnikateľky ťažšie, keď sa správajú žensky alebo práve naopak, príliš mužsky a sú tak v rozpore so správaním, ktoré je od nich očakávané, Touto otázkou sa zaoberala aj štúdia autorov Balachandra, Briggs a kol. (2019), ktorá ...