Otázka, prečo ľudia porušujú pravidlá, vždy priťahovala pozornosť ľudí a výskumníkov. V dnešnej dobe môžeme všetci zhodnotiť, že až príliš často sa na titulkách objavuje ďalší príklad nečestnosti, podvodu alebo klamstiev, či už ide o politiku, športovca využívajúceho doping alebo známu osobnosť odsúdenú za daňové úniky. Vo všetkých týchto prípadoch prináša porušenie pravidiel značné výhody pre jednotlivca.
Povedzme si pravdu, v skutočnosti si väčšina z nás vie spomenúť na príklad, keď sme pravidlá otočili vo svoj vlastný prospech. Na základe toho môžeme čiastočne naznačiť že tendencia porušovania pravidiel sa nachádza vo väčšine z nás, no býva však ovplyvňovaná viacerými faktormi. Pri rozhodovaní sme motivovaní najmä morálnymi úvahami (Shalvi a kol., 2011) ale zároveň veľkým presvedčením býva aj motivácia vo forme finančnej odmeny (Pfister et all., 2019) na základe čoho u jednotlivcov následne vznikajú vnútorne rozpory konania. V súlade s očakávaným úžitkom predstavujú najmä potenciálne odmeny kľúčový aspekt v rozhodovaní, či sa jednotlivci zapoja do nečestnosti alebo nie (Hilbig ,Thielmann, 2017).
Nedávne štúdie preto
začali skúmať vnútorné konflikty u ľudí počas porušovania pravidiel. V
ekonomike sa zvyčajne zameriavajú na podvádzanie skúmaním situácií, v ktorých
môžu jednotlivci porušiť pravidlo s cieľom dosiahnuť peňažné výhody. Jednotlivci
sú tak motivovaní buď zvýšiť svoj finančný zisk, alebo zabrániť peňažným
stratám.
Výskum, ktorý prebiehal
v roku 2019 v Nemecku sa zaoberal kognitívnym konfliktom v prípade
motivovaných porušení pravidiel. Účastníci prevzali kontrolu nad virtuálnym
cyklistickým kuriérom na počítači, ktorý dodáva pizzu v dvojrozmernej mape
mesta. Porušenie pravidla jednosmerných ciest mohlo zrýchliť dodávku alebo pomohlo
získať väčšiu finančnú odmenu v podobe tringeltov. Ukázalo sa, že
kognitívne konflikty sa objavili aj v prípade nevyžiadaných porušení pravidiel
a sila tohto konfliktu bola sprevádzaná menším počtom prípadov nečestnosti (Pfister
et all., 2019). V inej štúdií bolo zasa poukázané, že jednotlivci by mali
byť ochotní klamať , keď materialistický zisk presiahne psychologické náklady
spôsobené klamstvom (Fischbacher,
Föllmi-Heusi, 2013). Inými
slovami, je možné si predstaviť, že každý bude skutočne klamať, keď príslušné
odmeny prekročia určitú veľkosť.
Jedna
z ďalších štúdií (Hilbig ,Thielmann, 2017) v Nemecku poukazuje na to,
že vplyv hodnoty finančnej odmeny na rozhodnutie o nečestnosti môže byť často spôsobený
nedostatočnou finančnou odmenou. Na základe toho možno povedať, že väčšie
stimuly skutočne podporujú tendenciu porušovania pravidiel. To znamená, že
niektorí jednotlivci jednoznačne majú svoju cenu, hoci sa táto cena výrazne líši.
Kritická
otázka teda ostáva:
Aká
veľká odmena (ak vôbec existuje) prinúti každého jednotlivca rozhodnúť sa
klamať? (Fischbacher,
Föllmi-Heusi, 2013).
Michaela Nováková
SHALVI, S., HANDGRAAF, M. J. J., De DREU, C. K.
W. (2010). Ethical Manoeuvring: Why People Avoid Both Major and Minor
Lies. British Journal of Management,vol. 22, pp. 16 –27.
FISCHBACHER, U., FÖLLMI-HEUSI, F. (2013). Lies
in disguise-an experimental study on cheating. Journal of the European
Economic Association, vol.11, no.3, pp.525–547.
HILBIG,
B. E., THIELMANN, I. (2017). Does everyone have a price? On the role of
payoff magnitude for ethical decision making. Cognition, vol.163, pp.15–25.
PFITER,
R. WIRTH, R. WELLER, L. FOERSTER, A. SCHWARZ, K. A. (2019) Taking shortcuts:
Cognitive conflict during motivated rulebreaking. Journal of Economic
Psychology. vol. 71, pp. 138-147.
SHALVI, S., HANDGRAAF, M. J. J., De DREU, C. K.
W. (2010). Ethical Manoeuvring: Why People Avoid Both Major and Minor
Lies. British Journal of Management,vol. 22, pp. 16 –27.
Obrázok prevzatý z: http://www.cesta301.sk/korupcia.html
Komentáre
Zverejnenie komentára