Keď charita začína doma: Ako osobný finančný nedostatok vedie preferencie lokálneho prispievania namiesto globálneho záujmu
Autor:
Yas Jalali
Tento príspevok sa zaoberá
charitatívnym správaním osôb a poukazuje prečo sú ľudia viac ochotní prispievať
na miestne (lokálne) charity skôr, ako na zahraničné alebo vzdialené charity. Čo
by ste urobili Vy? Pomohli by ste skôr domácej alebo zahraničnej charite?
Myslíte, že rozhodovanie je ovplyvnené rôznymi kultúrnymi a sociálnymi
aspektami? Ako to súvisí s ekonomickou situáciou prispievateľov?
Domáce vs. zahraničné príspevky
Prispievanie je jednou časťou
správania emocionálnej psychológie a individuálnej prirodzenosti. Výskumníci
dokázali, že je viac tendencia prispievať na lokálne charity ako tie, ktoré sú
vzdialené. Toto môže súvisieť s psychologickým pocitom, že ľudia sú viac
nápomocní a podporujú tých, ku ktorým pociťujú istú blízkosť. Máme
tendenciu byť ochotní podeliť sa o tovary a zdroje s ľuďmi, ku
ktorým pociťujeme blízkosť, ako o ktorých sa nezaujímame. Hodnota
príspevkov v sociálnom prostredí závisí od toho, ako sa subjekt organizuje
(angažuje) vo svojom prostredí. To je cesta, akou subjekt vníma seba vo vzťahu
k ostatným, čo následne súvisí s budovaním sebakonštrukcie (Strombach
a kol., 2013). Takže fráza „charita začína doma“, o ktorej hovorí náš
príspevok, bola zmienená ako jeden bod prirodzenosti ľudstva. Ľudia chcú viac
pomôcť, keď potreba pomoci je z ich vlastnej krajiny. Toto je spojené
s pohľadom „do skupiny“ (in-group) a „mimo skupinu“ (out-group). Jedným
z hlavných výsledkov je, že príležitosť je daná hlavne ľuďom v „ich skupine“
(okolí) bez znalosti bližšieho fungovania skupiny (Harris, 2014).
Kultúrne a sociálne aspekty
Skúmaním vedci dokázali, že:
- západné kultúry, ako európska a americká,
kde „JA“ je definované ako fundamentálne a oddelené od ostatných ľudí.
Ľudia v týchto kultúrach preukazujú vysokú autonomitu (Markus &
Kitayama, 1991);
-
východné kultúry, ako napríklad Japonsko a Čína, sú vzájomne
závislé na budovaní sebakonštrukcie. Jednotlivci v týchto kultúrach majú
sebadefinovanie závislé na konexiách a vzťahoch s inými (Markus &
Kitayama, 1991).
Ekonomický súvis
Je dôležité spomenúť, že
z hľadiska ekonomického rozsahu je charitatívne prispievanie relevantné
pre sociálne dobro. Vo všeobecnosti, výskumy v rôznych krajinách (na
rôznych kontinentoch) dokázali, že ľudia viac prispievajú lokálnym charitám.
Treba dodať, že finančné zdroje sú hlavným bodom charitatívneho správania. Ak
ľudia nemajú veľa finančných prostriedkov určených na príspevky, uprednostňujú
prispievať „in-group“ a nie „out-group“. Ak finančný status darcov
príspevkov je rozsiahly, v takom prípade nie je pre nich relevantný príjemca
príspevkov, a v týchto prípadoch sa často okrem príspevkov „in-group“
vyskytujú aj „out-group“ príspevky. Špecifickým typom prispievateľov sú
altruisti, ktorí nerozlišujú akého príjemcu obdarujú. Altruisti s
finančnými prostriedkami chcú iba pomôcť a poskytnú príspevok bez hlbšieho
zamýšľania sa (príspevky „in-group“ aj „out-group“), majú potrebu a chuť
pomôcť komukoľvek (Khalil 2003).
Z evolučnej perspektívy,
keď sú zdroje nedostatočné, zmena pozornosti na svoju vlastnú skupinu je
nevyhnutná na prežitie. Avšak ak sú finančné zdroje prevyšujúce (dostatočné),
ľudia môžu pociťovať menej znepokojenia nad ochranou „in-group“ skupiny,
a sú viac otvorení pomoci iným, nesúvisiac od ich psychologickej
vzdialenosti (Herzenstein & Small 2012).
Psychológovia a filozofi na
základe optimálneho prispievania, aby bolo dosiahnuté čo najvyššie sociálne
dobro zistili a odporúčajú, že dokonca aj iba malé zmeny v alokovaní
príspevkov majú podstatný ekonomický dôsledok na charity (obdarovaných).
Nerozlišujú či ide o charity lokálne alebo vzdialené. Mnohými výskumami
bolo dokázané (ako uvádzame aj v našom príspevku vyššie), že obdarované sú
predovšetkým lokálne charity. Vzdialené charity sa primárne obdarúvajú iba veľmi
zriedka, resp. ak sú obdarované vzdialené charity, tak prevažne až sekundárne,
po lokálnych charitách. Ľudia pravdepodobnejšie prispejú na vzdialené
(globálne/medzinárodné) charity, keď majú silné stotožnenie sa so svetovou
komunitou, pretože vnímajú menšie rozdiely medzi „in-group“ a „out-group“
členmi (napr.: záplavy, zemetrasenia...).
Zdroje
1. HARRIS,
D., HERRMANN, B., KONTOLEON, A., NEWTON, J., (2014). Is it a norm to favor
your own group? Economic Science Association. DOI
10.1007/s10683-014-9417-9.
2. HERZENSTEIN,
M., SMALL, D,. (2012) ,"Donating in Recessionary Times: Resource Scarcity, Social
Distance, and Charitable Giving", in NA - Advances in Consumer Research
Volume 40, eds. Zeynep Gürhan-Canli, Cele Otnes, and Rui (Juliet) Zhu, Duluth,
MN : Association for Consumer Research, Pages: 13-17.
3. KHALIL,
E.L., (2003). What is altruism? Journal of Economic Psychology 25 (2004)
97–123. PsycINFO classification: 2360; 2950; 3020.
4. MARKUS,
H. R., & KITAYAMA, S. (1991). Culture and the self: Implications for
cognition, emotion, and motivation. Psychological Review, 98(2), 224–253.
5. STROMBACH,
T., JIN, J., WEBER, B., KENNING, P., SHEIN, Q., MA, Q., KALENSCHER, T,. (2013).
Charity Begins at Home: Cultural Differences in Social Discounting and
Generosity. Journal of Behavioral Decision Making, J. Behav. Dec. Making,
27: 235–245 (2014). DOI: 10.1002/bdm.1802.
Zdroj obrázku:
V tejto zložitej situácii je obzvlášť dôležité vzájomne si pomáhať, ale niektorí ľudia jednoducho nemajú peniaze pre seba. Bolo by skvelé, keby ste urobili článok o spôsoboch, ako zarobiť peniaze z domu. Zistil som, forex obchodovanie je populárne. Instaforex, ktorý založil Ildar Sharipov, ponúka niekoľko návodov, takže z toho možno niečo vyjde.
OdpovedaťOdstrániť