Zamýšlali ste sa niekedy nad tým, ako veľmi vás
ovplyvňuje vaša nálada? Každý
z nás má dni,
kedy je nabitý optimizmom a má pocit, že mu patrí svet. Naopak sú dni, ked
ledva vylezieme z postele a všetko vidíme sivo a upršane. To, či
je naša nálada pozitívna alebo negatívna môže ovplyvniť dokonca aj niečo tak
zásadné ako čestnosť. Máme väčšiu tendenciu podvádzať keď sme optimisticky
naladení? Túto otázku si položili aj vedci Siniver
a Yaniv (2019), ktorí na túto tému
zrealizovali výskum so študentmi druhého ročníka ekonómie. Polovici študentov
bola odprezentované dobrá správa a polovici študentov naopak vedenie oznámilo
správu negatívnu. Následne bolo študentom ponúknuté sa zúčastniť úlohy, pri
ktorej si mohli privirobiť. Čím väčšie číslo hodili na kocke, tým viac peňazí
dostali. Vráťme sa teraz všetci na sekundu sami k sebe a odpovedzme si na otázku:
“Povedal/a by som reálnu hodnotu, ktorú som kockou hodila? Alebo by som si výsledok
nadhodnotil/a a zarobil/a si viac?” Študenti vo výskume dostali možnosť správať
sa nečestne. Otázne je, či bolo ich rozhodnutie podvádzať ovplyvnené ich
aktuálnou náladou. Ak ste odpovedali áno, mali ste pravdu. Siniver a Yaniv
(2019) uvádzajú, že optimisticky naladení študenti mali väčšiu tendenciu k
nečestnému správaniu, v porovnaní s
participantmi s pesimistickou náladou.
Vincent
a kol. (2013) ponúkajú vysvetlenie, prečo to tak je. Predpokladajú, že
pozitívna,
optimistická nálada nám poskytuje priestor na to, aby sme si naše nepoctivé
rozhodnutie zracionalizovali. Naopak, ak
nám aktuálne sedí na ramene pesimistický radca, vyvoláva v nás obavy a
očakávanie nešťastia, ktoré môžu ľahko ochromiť celé naše vnímanie a energiu.
Čo
všetko ešte môže ovplyvniť naše rozhodnutie podvádzať? Kouchaki a Smith, (2014)
zistili, že ľudia podvádzajú viac
popoludní ako ráno,
kedy sú ich kognitívne zdroje
príliš vyčerpané nato,
aby odolali morálnym pokušeniam.
Zaujímavé
zistenie priniesli aj Vincent, Emich a Goncalo
(2013), ktorí zistil, že ľudia, ktorí
pociťujú radosť pri
tom, ako čelia pokušeniu správať sa zle, sa tak aj pravdepodobne zachovajú. Pokušenie
podvádzať je všadeprítomné. Žijeme v dobe, kedy sa
nepoctivé správanie stalo súčasťou moderného hospodárskeho života. Daňovníci
podvádzajú vládu, zamestnanci podvádzajú svojich zamestnávateľov. Všade okolo
nás sú výrobcovia, ktorí za vidinou vyššieho zárobku systematicky manipulujú
spotrebiteľov, pomocou psychológie útočia na ich slabé miesta, to všetko pre vlastný
prospech (Akerlof & Shiller, 2015). Čestnosť je cnosť. Nezabúdajme sa pri
rozhodovaní, či podvádzať na chvíľku zastaviť, uvedomiť si naše aktuálne
prežívanie a nenechať emócie nás ovládnuť.
Obrázok
prevzatý z: https://juicyquotes.com/dishonesty-costs-quote/
Autor: Klaudia Antalová
Zdroje:
Akerlof, G. A.,
& Shiller, R. J. (2015). Phishing for phools: The economics of
manipulation and deception. Princeton, NJ: Princeton University Press
Kouchaki, M.,
& Smith, I. H. (2014). The morning morality effect: The influence of time
of day on unethical behavior. Psychological Science, 25, 95–102
Siniver, E.,
Yaniv, G. (2019). Optimism, pessimism, mood swings and dishonest
behavior. Journal of Economic Psychology, 72, 54-63
Vincent, L. C.,
Emich, K. J., & Goncalo, J. A. (2013). Stretching the moral gray zone:
Positive affect, moral disengagement, and dishonesty. Psychological Science,
24, 595–599
Komentáre
Zverejnenie komentára