Preskočiť na hlavný obsah

Koľko času a peňazí venujú otcovia svojim deťom?


Za posledných 50 rokov sa rola otca vo výchove detí aj jeho zapojenie do rodinného života rapídne zmenila. Narastá počet rozvodov aj počet nemanželských detí a deti sú často vychovávané len matkou. Našťastie, nie je to vždy tak a stále je veľké množstvo detí, ktoré vyrastajú v kompletnej rodine (Carlson, Vanorman, Turner, 2017).


Známe sú nám dve kľúčové investície do detí a to je čas a peniaze. Otázkou je, koľko peňazí a času investujú do svojich detí otcovia, ktorí žijú so svojimi deťmi a otcovia, ktorí so svojimi deťmi nežijú? A aký vplyv má na to výška platu a čas strávený v práci? Práve na to sa bližšie pozreli Carlson, Vanorman a Turner (2017).

Jedným zo zistení, na ktoré títo autori prišli je to, že otcovia, ktorí nežijú so svojimi deťmi, či už kvôli rozvodu alebo preto, že sa dieťa narodilo mimo manželstva, sa menej zapájajú do výchovy a menej finančne podporujú deti ako otcovia, ktorí so svojimi deťmi žijú.

Zaujímavým zistením bolo, že u otcov, ktorí žili so svojimi deťmi bol pracovný čas a priemerný zárobok negatívne spojený s trávením času s dieťaťom. Čiže čím viac pracujú, tým menej času strávia s dieťaťom a klesá aj ich angažovanosť vo výchove. 

Naopak to bolo u otcov, ktorí nežili so svojimi deťmi. Vyššie zárobky a platby výživného sú významne spojené s väčším množstvom času stráveným s dieťaťom. Teda tí, čo platili vyššie výživné mali väčšiu zodpovednosť za výchovu detí a vyššie zapojenie do výchovy starostlivosti o dieťa a rovnako to bolo aj v prípade zvýšených zárobkov (Carlson, Vanorman, Turner, 2017).

Toto všetko platí v prípade, ak otec výživné platí. No je mnoho prípadov, kedy otec výživné na svoje dieťa neplatí. Na to, aké dôvody ich k tomu vedú sa zamerali Bloomer, Sipe a Ruedl (2002). Ako hlavný dôvod spomínali nezamestnanosť, ďalej to bol nízky príjem, nedostatočný na vyplácanie výživného, zlý vzťah s matkou dieťaťa, obmedzený prístup k deťom, nové romantické vzťahy, nedôvera vo výdavkové zvyklosti matky alebo fakt, že matka nepracuje.

Tá nedôvera je obojstranná. Mnohé matky si myslia, že otec výživné neplatí preto, lebo míňa peniaze na novú partnerku. Spomínali tiež mnoho prípadov, kedy otcovia pracujú na čierno, aby museli platiť čo najnižšie výživné. Z tejto nedôvery potom vznikajú konflikty pri návštevách detí, kedy sa matky vyhýbajú návštevám a vyhovárajú sa na iný program alebo nevhodný čas pre návštevu, prípadne otcovi, ktorý neplatí výživné úplne zakážu kontakt s deťmi (Bloomer, Sipe, Ruedl, 2002).

Kim a Mizell (1997) zistili, že otcovia, ktorí nenarazia na prekážky návštevy, budú s väčšou pravdepodobnosťou platiť výživné na deti. Na odstránenie konfliktov a prekážok s návštevami Bloomer, Sipe a Ruedl (2002) odporúčajú matkám, aby sa snažili viac pochopiť finančné obmedzenia a finančnú záťaž, ktorej otcovia čelia a aby k nim boli ústretovejšie. Taktiež rodičovské poradenstvo by mohlo pomôcť odstrániť mylné predstavy o sebe navzájom aj podporovať pozitívne spôsoby interakcie medzi rodičmi.

Kristína Lovasová

Zdroje

Carlson, M. J., Vanorman, A. G., Turner, K. J. (2017). Fathers investments of money and time across residental context. Journal of Marriage and the Family, 79, 10-23.

Bloomer, S. R., Sipe, T. A., Ruedl, D., E. (2002). Child support payment and child visitation: perspectives from nonresident fathers and resident mothers. The journal of Sociology & Social Welfare. Volume 29, 77-91.

Kim, M., Mizell, L. (1997). Promoting stable, healthy father-child relations: Formal visitation and noncustodial father involvment for out-of-wedlock families. Unpublished manuscript, Harvard University in Cambridge, Messachusetts.

Komentáre

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Alkohol NIE, radšej knihu! .. Či naopak?

Neverím, že ste v priebehu dospievania aspoň raz nečelili vyrývačnej otázke rodičov, typu: „Máš málo peňazí, keď si kupuješ také somariny?“ Ako ale odpovedať? Napríklad takto: „Tak moja nová špirála mesačne je hlúposť, ale ďalšia orchidea k tým desiatim, čo už máš v okne, to je iné.“? Je pravda taká, že každý jednoducho túži po niečom inom? V čom sa teda produkty odlišujú, a prečo sa nevieme vždy zhodnúť na ich príťažlivosti? Možno ste už počuli o osobnostných charakteristikách Big Five: extraverzia, svedomitosť, prívetivosť, neuroticizmus a otvorenosť voči skúsenostiam. Vnímať ľudí napr. ako poctivých, spoločenských či dobrodružných je bežné. Počuli ste už ale o svedomitom produkte? Matz a kol. (2016) vytvorili unikátny koncept, v ktorom dané osobnostné črty nemajú len ľudia, ale aj produkty, ktoré kupujeme! A je to práve zhoda medzi našou osobnosťou a črtami tovarov, ktorá spôsobuje, že si najviac vyberáme práve tie. ...

PREČO PRECEŇUJEME NAŠE VLASTNÉ VECI?

Všetci máme radi svoje veci. Až natoľko, že ich hodnotu preceňujeme. Ak by sme mali predať naše staré auto, na ktorom sme chodili 10 rokov, s veľkou pravdepodobnosťou by sme ho predávali za vyššiu cenu, než za akú by ho boli ochotní ostatní kúpiť. Tento fenomén sa volá efekt vlastníctva a hovorí o tom, že vlastníci predmetu oceňujú ten istý predmet viac ako potenciálni kupujúci, iba kvôli tomu, že ho vlastnia. V originálnom experimente Kahneman a kol. (podľa Nataf & Wallsten, 2013) polovici participantov darovali šálku, kým druhej polovici šálku iba ukázali. Tých, ktorí vlastnili šálku, sa spýtali, koľko by boli ochotní prijať, aby sa vzdali šálky. Druhej polovici sa spýtali, koľko by boli ochotní zaplatiť, aby dostali rovnakú šálku. Výsledky boli prekvapujúce: minimálne sumy, ktoré boli ochotní vlastníci prijať za šálku, boli dvakrát väčšie, ako maximálne sumy, za ktoré by ju kupujúci kúpili. Tento efekt sa už mnohokrát potvrdil pri tradičných produk...

Najprv práca, potom pláca?

Už ste niekedy dostali návrh, aby ste vyvinuli auto, ktoré bude šoférovať samo? Nie, nemyslím to nezničiteľné a hovoriace auto z osemdesiatych rokov, ktoré každý pozná pod menom KITT. V roku 2004 vyhlásila agentúra DARPA súťaž a ponúkla 1 milión dolárov tomu, kto zostrojí samoriadiace auto. Podmienkou bolo, aby dokázalo prejsť cez Mohavskú púšť viac ako 200 kilometrov. Táto súťaž je jedna z mnohých príkladov tkzv. ceny za inováciu. Sú to jednoducho výzvy, ktoré stanovujú nejaký cieľ a za splnenie cieľa ponúkajú finančnú odmenu. Avšak môže sa stať, že inovátor dokončí projekt, ale odmenu za to nedostane. Objavuje sa tu problém so záväzkom . Kým inovátor dokončí projekt, social planner (v ekonómii človek, ktorý má rozhodovaciu právomoc) môže finančné prostriedky, ktoré mali patriť jemu, presunúť na alternatívne projekty. Najznámejší príklad, ktorý opisuje tento problém so záväzkom, je príbeh hodinára Johna Harrisona. Britská vláda vypísala od...

PENIAZE HÝBU SVETOM...?

Peniaze.  Pre niekoho symbol moci, prestíže, pre iného sú koreňom všetkého zla. Ľudia si uvedomujú krehkosť života a nevyhnutnosť konečnej smrti. Mení sa  pohľad ľudí na hodnotu peňazí, ak si uvedomujú bezprostrednú smrť? Sú symbolom nesmrteľnosti? Teória manažmentu terorizmu naznačuje, že úzkosť a strach zo smrti sú utlmené v peniazoch. V dnešnom svete si môžeme za peniaze kúpiť takmer všetko. Dokážu manipulovať realitu, môžu pomôcť ľuďom prekonávať strach zo smrti a poskytnúť im doslovnú ochranu. Bohatí ľudia si kupujú bodyguardov, nepriestrelné sklá, ba dokonca aj zdravotnú starostlivosť. Ľudia šetria a utrácajú peniaze z rôznych dôvodov. Nielen výdavky, ale aj šetrené peniaze môžu fungovať ako existenčná vyrovnávacia pamäť a chrániť ľudí pred úzkosťou smrti. Nápadná konzumácia i úspora pomáha ľuďom vyrovnať sa so strachom zo smrti. Účastníci štúdií, ktoré sa venujú tejto problematike,  boli požiadaní, aby si predstavi...

Nebuď baba alebo ako sa (ne)správať v podnikaní

N apriek tomu, že sa pomaly uvoľňujú jasne definované hranice rodovo stereotypného správania, ešte stále máme niektoré povolania zadefinované ako typicky ženské alebo mužské. Skúste si predstaviť povolanie, ktoré sa vám spája čisto len s jedným pohlavím. Napríklad taká učiteľka v materskej škole alebo stavbár. Súvisí to so stereotypným očakávaním správaním, ktoré definuje, že ľudia by sa mali správať v súlade so svojím pohlavím, čiže ženy srdečne a starostlivo, zatiaľ čo od mužov sa očakáva dominancia a asertivita. Keď sa   pozrieme na podnikanie, v ktorom sa dá nájsť aj nemalé množstvo úspešných žien, aj to je vnímané skôr ako „mužský svet“, v ktorom treba mať dávku asertivity, agresie či schopnosti presviedčať a riadiť ľudí. Otázkou teda je, či to majú podnikateľky ťažšie, keď sa správajú žensky alebo práve naopak, príliš mužsky a sú tak v rozpore so správaním, ktoré je od nich očakávané, Touto otázkou sa zaoberala aj štúdia autorov Balachandra, Briggs a kol. (2019), ktorá ...