Preskočiť na hlavný obsah

Koľko času a peňazí venujú otcovia svojim deťom?


Za posledných 50 rokov sa rola otca vo výchove detí aj jeho zapojenie do rodinného života rapídne zmenila. Narastá počet rozvodov aj počet nemanželských detí a deti sú často vychovávané len matkou. Našťastie, nie je to vždy tak a stále je veľké množstvo detí, ktoré vyrastajú v kompletnej rodine (Carlson, Vanorman, Turner, 2017).


Známe sú nám dve kľúčové investície do detí a to je čas a peniaze. Otázkou je, koľko peňazí a času investujú do svojich detí otcovia, ktorí žijú so svojimi deťmi a otcovia, ktorí so svojimi deťmi nežijú? A aký vplyv má na to výška platu a čas strávený v práci? Práve na to sa bližšie pozreli Carlson, Vanorman a Turner (2017).

Jedným zo zistení, na ktoré títo autori prišli je to, že otcovia, ktorí nežijú so svojimi deťmi, či už kvôli rozvodu alebo preto, že sa dieťa narodilo mimo manželstva, sa menej zapájajú do výchovy a menej finančne podporujú deti ako otcovia, ktorí so svojimi deťmi žijú.

Zaujímavým zistením bolo, že u otcov, ktorí žili so svojimi deťmi bol pracovný čas a priemerný zárobok negatívne spojený s trávením času s dieťaťom. Čiže čím viac pracujú, tým menej času strávia s dieťaťom a klesá aj ich angažovanosť vo výchove. 

Naopak to bolo u otcov, ktorí nežili so svojimi deťmi. Vyššie zárobky a platby výživného sú významne spojené s väčším množstvom času stráveným s dieťaťom. Teda tí, čo platili vyššie výživné mali väčšiu zodpovednosť za výchovu detí a vyššie zapojenie do výchovy starostlivosti o dieťa a rovnako to bolo aj v prípade zvýšených zárobkov (Carlson, Vanorman, Turner, 2017).

Toto všetko platí v prípade, ak otec výživné platí. No je mnoho prípadov, kedy otec výživné na svoje dieťa neplatí. Na to, aké dôvody ich k tomu vedú sa zamerali Bloomer, Sipe a Ruedl (2002). Ako hlavný dôvod spomínali nezamestnanosť, ďalej to bol nízky príjem, nedostatočný na vyplácanie výživného, zlý vzťah s matkou dieťaťa, obmedzený prístup k deťom, nové romantické vzťahy, nedôvera vo výdavkové zvyklosti matky alebo fakt, že matka nepracuje.

Tá nedôvera je obojstranná. Mnohé matky si myslia, že otec výživné neplatí preto, lebo míňa peniaze na novú partnerku. Spomínali tiež mnoho prípadov, kedy otcovia pracujú na čierno, aby museli platiť čo najnižšie výživné. Z tejto nedôvery potom vznikajú konflikty pri návštevách detí, kedy sa matky vyhýbajú návštevám a vyhovárajú sa na iný program alebo nevhodný čas pre návštevu, prípadne otcovi, ktorý neplatí výživné úplne zakážu kontakt s deťmi (Bloomer, Sipe, Ruedl, 2002).

Kim a Mizell (1997) zistili, že otcovia, ktorí nenarazia na prekážky návštevy, budú s väčšou pravdepodobnosťou platiť výživné na deti. Na odstránenie konfliktov a prekážok s návštevami Bloomer, Sipe a Ruedl (2002) odporúčajú matkám, aby sa snažili viac pochopiť finančné obmedzenia a finančnú záťaž, ktorej otcovia čelia a aby k nim boli ústretovejšie. Taktiež rodičovské poradenstvo by mohlo pomôcť odstrániť mylné predstavy o sebe navzájom aj podporovať pozitívne spôsoby interakcie medzi rodičmi.

Kristína Lovasová

Zdroje

Carlson, M. J., Vanorman, A. G., Turner, K. J. (2017). Fathers investments of money and time across residental context. Journal of Marriage and the Family, 79, 10-23.

Bloomer, S. R., Sipe, T. A., Ruedl, D., E. (2002). Child support payment and child visitation: perspectives from nonresident fathers and resident mothers. The journal of Sociology & Social Welfare. Volume 29, 77-91.

Kim, M., Mizell, L. (1997). Promoting stable, healthy father-child relations: Formal visitation and noncustodial father involvment for out-of-wedlock families. Unpublished manuscript, Harvard University in Cambridge, Messachusetts.

Komentáre

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Alkohol NIE, radšej knihu! .. Či naopak?

Neverím, že ste v priebehu dospievania aspoň raz nečelili vyrývačnej otázke rodičov, typu: „Máš málo peňazí, keď si kupuješ také somariny?“ Ako ale odpovedať? Napríklad takto: „Tak moja nová špirála mesačne je hlúposť, ale ďalšia orchidea k tým desiatim, čo už máš v okne, to je iné.“? Je pravda taká, že každý jednoducho túži po niečom inom? V čom sa teda produkty odlišujú, a prečo sa nevieme vždy zhodnúť na ich príťažlivosti? Možno ste už počuli o osobnostných charakteristikách Big Five: extraverzia, svedomitosť, prívetivosť, neuroticizmus a otvorenosť voči skúsenostiam. Vnímať ľudí napr. ako poctivých, spoločenských či dobrodružných je bežné. Počuli ste už ale o svedomitom produkte? Matz a kol. (2016) vytvorili unikátny koncept, v ktorom dané osobnostné črty nemajú len ľudia, ale aj produkty, ktoré kupujeme! A je to práve zhoda medzi našou osobnosťou a črtami tovarov, ktorá spôsobuje, že si najviac vyberáme práve tie. Ak ste otvorení skúsenostiam, láka vás napr. umenie,

Hovoria činy hlasnejšie ako slová?

Hovoria č iny hlasnejšie ako slová? „Činy hovoria hlasnejšie ako slová.“ Na prvý pohľad to môže byť mätúce, pretože skutky nemôžu skutočne hovoriť. Akcie nemajú ústa, preto nemôžu nič povedať. Čo to vlastne znamená? V tomto výraze sú činy dôležitejšie ako slová. Alebo skôr to, čo niekto robí, má väčšiu hodnotu ako to, čo niekto hovorí. Veľakrát v jeden deň sme konfrontovaní s výberom, križovatkou, to zahŕňa náš rodinný život, vzťahy, prácu, dopravnú situáciu a všetko medzi tým. Často vieme, čo je potrebné urobiť, ale napriek tomu sa často rozhodneme urobiť druhú vec a dať ostatným svoje vlastné. A nie sme ani deti, sme dospelí, ktorí by mali vedieť, čo je správne robiť. Je smutné, že dnešný svet je posiaty ľuďmi, ktorí hovoria, že niečo urobia a potom sa rozhodnú urobiť čo chcú. Hovoria tak sväto, kritizujú ostatných za to, že „nie sú tak dobrý ako sú“, a napriek tomu robia veci často inak. Činy zobrazujú charakter a osobnosť osoby. To, čo niekto robí a ako sa v tejt

ZA PENIAZE SI LÁSKU NEKÚPIŠ, ALEBO MOŽNO AJ ÁNO?

Staré známe porekadlo, ale je to skutočne tak? Sú peniaze naozaj to, čo určuje našu hodnotu? Ako sami pristupujeme k sebe alebo k ostatným ľuďom? Skús sa zamyslieť sám nad tým, aké sú tvoje ciele a ašpirácie. Asi sa zhodneme na tom, že by si chcel mať niekde v blízkej budúcnosti dobre platenú prácu, byt, auto alebo nepozerať v obchode na cenovky. Viem, zniem ako Renton z Trainspottingu.     Ale reálne, keď si v duchu predstavíš boháča, tak aké charakteristické črty mu najčastejšie pripíšeš? Samozrejme veľa peňazí nie je vlastnosť, ani jachta, ani manželka, ani milenka, ani milenkina milenka.   Ak si ho predstavíš ako osobu, ktorá je sebavedomá/ľúbivá, (možno) vzdelaná s vecami pod kontrolou. (Inak povedané multitalentovaný čávo, alebo pre gender korektnosť multitalentovaná čaja.) Tak si tipol správne, presne toto sú atribúty „bohatšej“ časti našej populácie podľa De Arauja a Lagosa (2012). Boli skôr lóve alebo to, že sa ľúbime (možno takí, akí sme)? Nad niečím podobným
Čo nás vedie k daňovej poslušnosti alebo naopak k obchádzaniu daní? Stredobodom teórií sústrediacich sa na daňové chovanie boli vždy prípady daňových únikov. Vo všeobecnosti ľudia majú tendenciu nepúšťať majetok z rúk, a nie je to inak ani v prípade daní. Ak bola možnosť sa vyhnúť sa daniam, tak ju ľudia začali hľadať, tak vlády museli stanoviť rôzne opatrenia aby zabránili daňovým únikom. Podľa P. JIMENEZ a G.S. IYERA (2016) medzi najčastejšie snahy každej vlády patria zvyšovanie rizika odhaľovania daňových únikov a sprísňovanie trestov za neposlušnosť. Je dôležitý vzťah občanov s vládou, ak vláde ľudia dôverujú tak to má pozitívny vplyv na daňovú poslušnosť. Vo výskume vo USA P. JIMENEZ a G.S. IYERA (2016) zistili že sociálne normy majú veľký vplyv na personálne normy občanov. Pojem personálna norma značí morálny kódex a očakávania človeka a práve personálne normy poukazujú koreláciu s dôverou ku vláde, teda to znamená že zmenou sociálnych noriem, sa dajú ovplyvniť perso

Najprv práca, potom pláca?

Už ste niekedy dostali návrh, aby ste vyvinuli auto, ktoré bude šoférovať samo? Nie, nemyslím to nezničiteľné a hovoriace auto z osemdesiatych rokov, ktoré každý pozná pod menom KITT. V roku 2004 vyhlásila agentúra DARPA súťaž a ponúkla 1 milión dolárov tomu, kto zostrojí samoriadiace auto. Podmienkou bolo, aby dokázalo prejsť cez Mohavskú púšť viac ako 200 kilometrov. Táto súťaž je jedna z mnohých príkladov tkzv. ceny za inováciu. Sú to jednoducho výzvy, ktoré stanovujú nejaký cieľ a za splnenie cieľa ponúkajú finančnú odmenu. Avšak môže sa stať, že inovátor dokončí projekt, ale odmenu za to nedostane. Objavuje sa tu problém so záväzkom . Kým inovátor dokončí projekt, social planner (v ekonómii človek, ktorý má rozhodovaciu právomoc) môže finančné prostriedky, ktoré mali patriť jemu, presunúť na alternatívne projekty. Najznámejší príklad, ktorý opisuje tento problém so záväzkom, je príbeh hodinára Johna Harrisona. Britská vláda vypísala odmenu dvadsaťtisíc libier tomu